Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Never Ending Shanghai – midnatskoncert og nyt audiovisuelt lommeværk

Af anders@sommersangdigital.dk
Image by Gisli Dua
Image by Gisli Dua

Ni jazzmusikere, nykomponeret musik, en berømt kinesisk jazzsangerinde, en dansk historiker, laser-orgel og interaktiv scenografi. Og så et helt nyt audiovisuelt værk, der giver dig koncert-oplevelsen med hjem som en gratis app på din smartphone. Tag med i en tidsmaskine der rejser mellem de moderne 1920’eres natklubber i Østen til et fremtidigt og moderne Aarhus 2017.

 

Onsdag den 19. juli i Ridehuset Aarhus er der premiere på en helt ny koncert-opsætning baseret på en digital ipad-tegneserie om en kinesisk pige i 1920’ernes Shanghai. Tegneserien er genskabt i en abstrakt, kunstnerisk fortolkning af komponist Signe Bisgaard og designer Laura Rathschau, der med et stort orkester og en omfattende interaktiv scenografi skaber en oplevelse der sender publikum på tidsrejse mellem fortid og fremtid.

 

Never Ending Shanghai - midnatskoncert og nyt audiovisuelt lommeværk

Midnatskoncerten fortæller historien om en skelsættende periode i verdenshistorien – med opiumshuler, gangstere og professionelle barnepiger. Sammen med orkestret står den prisbelønnede historiker Søren Hein Rasmussen på scenen og formidler hvordan det hele er gået for sig – i tæt samspil med nogle af de mest fremtrædende solister på den danske jazzscene samt den kinesiske sangerinde Jasmine Chen, som har turneret overalt i verden med sin musik. I forbindelse med koncerten udgives lommeværket Never Ending Shanghai som en gratis interaktiv app. I app’en kan musik og billeder fra forestillingen opleves i en drømmende fremtidsrejse, der udvikler sig i en langsom meditativ bevægelse styret af tilfældigheder. App’en sætter Signe Bisgaards musik sammen med Laura Rathschaus design, og skaber et nyt, fælles virtuelt univers der forlænger koncert-oplevelsen.

 

Historien bag forestillingen

Forestillingen er baseret på omfattende historisk research og kildefotos samlet af historiker Søren Hein Rasmussen. Materialet er oprindeligt samlet i forbindelse med den digitale ipad-tegneserie, som udgives af den århusianske spil-producent Kong Orange. Den første forestilling om Never Ending Shanghai blev skabt til Folkeuniversitetet og deres vidensfestival Århundredets Festival i Musikhuset Aarhus 2016, og den er siden opført flere gange i forskellige opsætninger, der hver gang laves særligt til det pågældende koncertsted.

 

9-personers band

I forbindelse med Aarhus Jazzfestival og Kulturby2017 er historiker Søren Hein Rasmussen og den kinesiske sangerinde Jasmine Chen for første gang på scenen i front for et stort 9-personers band. Sammen formidler de historien; Søren Hein Rasmussen med sin historiske viden og Jasmine Chen i en kunstnerisk fortolkning, hvor hun på kinesisk synger uddrag fra den populære, progressive poesi i 1920’ernes Kina. Således skaber sangene forbindelse mellem de moderne kompositioner og fortidens kinesiske tekster, opført i en tidsmaskine med danske jazzmusikere og en af Kinas helt store sangerinder på en rejse mellem fortid og fremtid.

 

Jasmine Chen mødte Signe Bisgaard og Laura Rathschau i Shanghai efteråret 2016. Siden har de samarbejdet om denne forestilling, og de arbejder desuden på endnu en knopskydning af projektet, som skal opføres i Kina efteråret 2017. Never Ending Shanghai var nomineret til Fornyelsesprisen ved Historiske Dage og shortlistet ved Danish Design Awards i kategorien visionary concept, ligesom et uddrag fra forestillingen åbnede showet ved Danish Music Awards Jazz 2016.

 

Nye medier og klyngeværker 

Udover at udkomme som en interaktiv app, udkommer selve musikken også som en god gammeldags vinyl-udgivelse. Og senere bliver optræder musikken som soundtrack i den digitale ipad-tegneserie Pigen Fra Shanghai, som koncerten baserer sig på. Tendensen til at projekter knopskyder og skaber nye værker som både er selvstændige værker og samtidig en del af noget større, beskriver ph.d.-studerende Sarah Mygind fra Aarhus Universitet som klynger. Hun uddyber: Ligesom i naturvidenskaben, beskriver klynger en gruppe elementer, der befinder sig tæt på hinanden eller noget der måske endda vokser sammen. Elementernes nærhed gør det svært at skelne dem fra hinanden, og de fremstår derfor næsten, som én samlet helhed. Kendetegnende for elementerne i klyngen er dog, at de netop kan fungere helt selvstændigt og løsrevet”. I Never Ending Shanghai bearbejdes historien i lys, billeder og animationsfilm, som projiceres på teksturelle flader i det flotte gamle Ridehus.

Never Ending Shanghai - midnatskoncert og nyt audiovisuelt lommeværk

Animationsfilmene er oprindeligt skabt til tegneserien, men indgår også i koncertformen, ligesom musikken fra koncertformen bliver soundtrack til tegneserien. På den måde udvikles elementerne fra de enkelte knopskydninger og tilfører værdi til klyngen. Til august opføres en ny knopskydning af værket som en interaktiv kunst-installation på Neu tech future festival i Beijing.

 

Musikken 

Musikken er skrevet af Signe Bisgaard, der for sin sidste udgivelse blev nomineret som årets komponist ved Danish Music Awards Jazz. Musikerne har baggrund i både jazz, klassisk musik, avantgarde og elektronisk lydkunst. I koncerten samler de sig i et fælles lydbillede og skaber en helt særlig oplevelse sammen med jazzsangerinden Jasmine Chen, som gennem de sidste år har turneret i hele verden og optrådt på scener i både Europa, Asien og Sydamerika. Hun bor i Shanghai og indspiller for tiden sin første spillefilm.

 

HVOR: Ridehuset, Vester Allé 1, 8000 Aarhus C.

HVORNÅR: 19. juli klokken 23.30

GRATIS ENTRÈ

 

Medvirkende:

·  Signe Bisgaard – Komponist & dirigent

·  Laura Rathschau – Digital scenografi, video m.v.

·  Ruben Lisboa – Digital og interaktiv scenografi

·  Søren Hein Rasmussen – Live-monologer & historiker

·  Jasmine Chen (CN) – sangerinde

· Musikere: Jakob Sørensen (trp), Anders Banke (t-sax, b-cl), Julie Kjær (a-sax, fl), Ida   Nørholm (vc), Søren Lyngsø (laptop), Mark Solborg (g), Kasper Bjerg (p), Sisse Foged Hyllested (b), Peter Bruun (drm)

 

Del artikel

Andre læser også