Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

NorthSide indfrier økologiske målsætninger

Af Jan L. Pedersen

NorthSide sætter i år barren historisk højt og garanterer, at årets festival bliver landets mest økologiske musikbegivenhed nogensinde med minimum 90% økologiske produkter i alle madboder. 

 

Der har været fokus på økologi på NorthSide i en årrække, og siden 2014 er der blevet sat minimumskrav til restauratører, der vil sælge mad på festivalen. Det betød i 2015, at mere end 85% af den mad, der blev indtaget på festivalen var økologisk, og derfor ændres adgangskravet i år til 90-100% for alle restauratører, eller hvad der svarer til et økologisk guldmærke.

 

Et samfundsmæssigt ansvar

Lækre, økologiske madoplevelser og kolde øko-fadøl er det perfekte match med festivalstemning og fed musik. Og det er det, den unge, bevidste festivalgænger vil ha’. Det er en imponerende og ambitiøs økologisk rejse, NorthSide har været på de sidste år, og det er utroligt flot, at festivalen når en rekordhøj økologi-andel på minimum 90 procent i måltiderne på årets festival. NorthSide går foran og tager ansvar med rene måltider uden rester af sprøjtegifte som bidrager til, at vi også i fremtiden har rent drikkevand i hanen, og at dyrene har et godt liv med god plads og masser af frisk luft, siger Torben Blok, foodservice-markedschef i Økologisk Landsforening.

 

 

Fokus på økologiske drikkevarer

NorthSide stod i 2014 for verdenspremieren på den økologiske øl Tuborg Rå, der efterfølgende er blevet et landsdækkende hit, og nu er tilgængelig i både detailhandlen og på barer og spillesteder. Samarbejdet udvides med Søbogaard, der i år kan fejre deres 40 års jubilæum. Firmaet er kendt for lækker saft og juice af høj kvalitet, men på NorthSide vil de desuden diske op med blandt andet gin og vodka, der kvalitetsmæssigt kan matche deres øvrige produkter, og naturligvis også er 100% økologiske.

 

Søbogaard samt andre nye samarbejdspartnere skal hjælpe til med at flytte NorthSide fra over 65% til minimum 75% økologiske drikkevarer på tværs af alle udskænkningssteder på festivalen. Med målsætningen om minimum 90% økologi på tallerkenen og 75% i glasset, så fastholder NorthSide sin position som landets mest økologiske musikbegivenhed og sender samtidig et signal om, at det i samarbejde med de rigtige partnere er muligt skabe en økologisk bevidst festival.

 

 

Del artikel

Andre læser også