Farvel til lang ventetid: Nu bliver det hurtigere grønt i flere kryds i Aarhus

Der er lyskryds i Aarhus, hvor du er nødt til at medregne lidt ekstra transporttid, hvis de ligger på din rute.
Det kan nemlig føles som evigheder, før det igen bliver grønt, hvis først du kommer til at holde for rødt.
Men nu har Aarhus Kommune fundet en løsning, så din cykeltur kommer til at gå lidt mere tjep.
Det skriver de i Facebook-gruppen “Trafik i Aarhus”.
De har allerede skruet på teknikken i Mejlgade-krydset, så du nu venter kortere tid på grønt.
Det har de gjort med kameraer og avanceret software, hvor teknologien skelner mellem de forskellige trafikanter og vuderer, hvor der er mest trafik i krydset.
Og de er kun lige begyndt.
I 2026 forventer de nemlig at lave intelligent trafikstyring i flere store kryds.
Du vil blandt andet kunne se frem til at vente kortere tid på grønt i krydset ved Vennelyst Blvd. og Nørre Blvd, Stjernepladsen og Vandtårnet.