Nyhedsbrev

Artikler med:

Nyeste artikler

Massive investeringer på vej: Nu formes fremtidens trafik i Aarhus

Inden for få uger tager Aarhus Byråd endelig stilling til den grønne mobilitetsplan.

Og der er udsigt til milliardinvesteringer i den kollektive trafik og bedre vilkår for cyklende, gåede og aarhusianere med gangbesvær.

Samtidig vil bilister fortsat være velkomne i midtbyen.

Det skriver Aarhus Kommune i en pressemeddelelse.

Klar med 52 konkrete initiativer

Er du bilist, får du snart bedre vejvisning til store parkeringshuse. Er du cyklist, kan du inden længe køre på nyanlagt asfalt mellem Lisbjerg og Nye og i Kasted. Og er du buspassager i en A-bus, kan du godt begynde at glæde dig til at komme hurtigere frem.

Der er noget for alle – også dig der går eller har svært ved at gå – i den grønne mobilitetsplan, som byens beslutningstagere nu skal tage endelig stilling til.

I alt vil 52 konkrete initiativer sætte retningen for, hvordan vi alle sammen fremover bevæger os rundt og lever i Aarhus.

De første synlige indsatser i Aarhus
Den grønne mobilitetsplan består af 52 initiativer, der blandt meget andet skal give bedre kollektiv transport, bedre forhold for cyklister og trygge lokalområder. Indsatserne sker over de næste mange år.

De første indsatser fra den grønne mobilitetsplan, aarhusianerne vil opleve i byen, er:

  • Flere afgange i myldretiden på linje 3A og 4A
  • Ny cykelsti i Kasted og ny cykelsti mellem Lisbjerg og Nye
  • Trafik-øer i Åbyhøj og Hasle
  • Hjertezoner og hastighedsnedsættelser ved skoler, hvor det er muligt
  • Ladekapacitet og forsøg med nulemissionskøretøjer til tung trafik
  • Digitale wayfinding-tavler til midtbyens parkeringshuse
  • Gratis letbane til og fra Klokhøjen-letbanestop

Kilde: Teknik og Miljø, Aarhus Kommune

Planen skal tage livtag med de længere og længere bilkøer, løfte kvaliteten i den kollektive trafik, forbedre vilkår for bløde trafikanter og skabe en skønnere, tryggere og mere grøn by.

”Hvis vi skal undgå, at Aarhus sander fuldstændig til i trafik, er vi nødt til at ændre kurs nu.

Den grønne mobilitetsplan gør det lettere og mere attraktivt at cykle, gå og tage bussen rundt i Aarhus, mens den sikrer, at bilister kan komme ind og ud af vores by og nemt finde en ledig parkeringsplads,” lyder det fra rådmand for Teknik og Miljø, Nicolaj Bang.

Den grønne mobilitetsplan er blevet til på baggrund af et bredt politisk forlig indgået i efteråret 2024 og er siden da gennemarbejdet med udgangspunkt i en omfangsrig inddragelse af aarhusianere, erhvervsliv og foreninger – senest en offentlig høring, hvor alle kunne komme med input.

Gratis transport ind til midtbyen

Den politiske ambition med den grønne mobilitetsplan er, at de mange initiativer skal sikre, at 60 % af alle ture i Aarhus i 2030 kommer til at ske med cykel, kollektiv trafik eller til fods.

Rådmand Nicolaj Bang glæder sig over, at planen rummer forbedringer og alternative transportmuligheder for alle aarhusianere.

”Planen skaber forbedringer, vi alle sammen kommer til at mærke og nyde godt af. Aarhusianere og besøgende i midtbyen vil opleve en mere grøn og herlig by med bedre plads til byliv og gode oplevelser.

I forstæderne laver vi trafik-øer, hvor børn trygt kan lege med hinanden på vejene, fordi biler uden ærinde er guidet ud på de store veje, og i oplandet bygger vi parkér og rejs-anlæg, hvor aarhusianerne kan stille deres biler og tage en gratis bus eller letbane ind til midtbyen,” siger Nicolaj Bang og fortsætter:

”Vi kommer til at investere rigtig meget i at lykkes med den nødvendige omstilling af transporten i Aarhus, og vi vil tage aarhusianerne i hånden og lede dem sikkert rundt på nye veje og i nye vaner.

Planen tager højde for, at der er store forskelle på, om man bor i en lejlighed i midtbyen eller i hus i oplandet. Jeg håber, aarhusianerne vil tage godt imod de mange nye muligheder og den nye by, vi skaber,” lyder det videre fra rådmanden.

Den grønne mobilitetsplan bliver behandlet i Magistraten på tirsdag. Ugen efter er planen på dagsordenen i byrådet.

Del artikel

Korte videoer

 


 


 


 


Udvalgte artikler

 


 


 


Mest læste historier i dag




 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Tilladelse til politiske reklamer

For at støtte den demokratiske samtale, vil vi gerne spørge om din tilladelse til at vise dig politiske reklamer på denne hjemmeside.

Du vil altid kunne se, hvem der er afsender af reklamen, og hvorfor du ser den. Vi anvender aldrig følsomme oplysninger som din politiske overbevisning til at målrette reklamer.

På alle reklamer kan du finde kampagne id, som du kan bruge til at finde al info på om kampagnen på https://politiskreklame.dk/

Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage.