Nyhedsbrev

Artikler med:

Nyeste artikler

Gratis entré til åbningen: Ny særudstilling sætter spot på oversete arter

Inden længe slår Naturhistorisk Museum dørene op til en helt ny særudstilling.

Med titlen afterglow sætter udstillingen fokus på en side af naturen, som sjældent får opmærksomhed – nemlig de små undseelige og ofte oversete arter, der udgør fundamentet for vores økosystemer.

Frem mod åbningen har museets første sal været lukket for at gøre klar til den nye oplevelse, der inviterer publikum til at vende blikket fra det spektakulære til det stille og næsten usynlige.

Med udgangspunkt i rødlisten og i samarbejde med museets forskere har kunstner Signe Klejs udvalgt 24 arter og portrætteret dem – i sand.

Sandportrætterne præsenteres som unikke videoværker, der kan opleves i stor skala i udstillingen, hvor arterne træder frem – og langsomt forsvinder igen. 

 “Vi skal vide at arterne findes, vi skal lære dem bedre at kende, og vi skal vide, at de nu forsvinder – for man kan jo ikke passe på noget, man ikke ved, er der,” forklarer Signe Klejs.

Spiller en helt afgørende rolle

Kernen i afterglow er ønsket om at give en stemme til arter, som de færreste kender, men som spiller en afgørende rolle i naturens kredsløb.

Det gælder eksempelvis smådyr, insekter og organismer, der sjældent får samme opmærksomhed som ikoniske dyr som ulve, ørne eller hjorte.

Gratis entré til åbningen: Ny særudstilling sætter spot på oversete arter

Ved at fremhæve disse arter peger udstillingen på en vigtig pointe:

Biodiversitet handler ikke kun om de store og karismatiske dyr, men i høj grad om helheden – også de arter, vi sjældent lægger mærke til.

Ny måde at opleve naturen på

Som med museets øvrige udstillinger er ambitionen at formidle naturvidenskab på en engagerende og sanselig måde.

Publikum kan forvente en oplevelse, der både oplyser og udfordrer vores forestillinger om, hvad der er vigtigt i naturen.

Ved at bringe det oversete frem i lyset lægger afterglow op til refleksion:

Hvad vælger vi at se – og hvad ignorerer vi? Og hvilke konsekvenser har det for vores forståelse af naturen og vores rolle i den?

Åbner med fri entre, taler og drinks

Alle er velkomne til åbningen af den nye særudstilling fredag 8. maj, hvor der er fri entré og velkomstdrinks fra kl. 16.00.

Dagens officielle program starter kl. 17.00 med taler ved museumsdirektør Bo Skaarup, kunstner Signe Klejs og biolog Morten D.D.

Efterfølgende får du mulighed for at gå på opdagelse i udstillingen som en af de første.

Det foregår altsammen i udstillingen på museets 1. sal, hvor du bl.a. kan opleve et virkeligt sandportræt helt tæt på og zoome ind på sommerfuglenes helt særlige vingeskæl gennem stereolup. 

Læs mere om afterglow på Naturhistorisk Museum

Åbning af afterglow

Der er fri entré og velkomstdrinks på Naturhistorisk Museum fredag 8. maj fra kl. 16.00, hvor alle er velkomne til udstillingens åbning.

Her er programmet:
17.00 Åbningstaler v. museumsdirektør Bo Skaarup, kunstner Signe Klejs og biolog Morten D.D.
17.15 Gå på opdagelse i udstillingen
19.00 Tak for i aften

Det hele foregår på museets 1. sal.

Del artikel


Korte videoer

Mest læste historier i dag




 


 


 


 


Udvalgte artikler

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Tilladelse til politiske reklamer

For at støtte den demokratiske samtale, vil vi gerne spørge om din tilladelse til at vise dig politiske reklamer på denne hjemmeside.

Du vil altid kunne se, hvem der er afsender af reklamen, og hvorfor du ser den. Vi anvender aldrig følsomme oplysninger som din politiske overbevisning til at målrette reklamer.

På alle reklamer kan du finde kampagne id, som du kan bruge til at finde al info på om kampagnen på https://politiskreklame.dk/

Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage.