Ny stor trafikaftale: Sikrer milliarder til projekter omkring Aarhus
Samtlige partier i Folketinget har sammen med regereingen lavet en ny stor infrastrukturaftale, som mandag middag blev præsenteret.
Her har man blandt andet besluttet, at der de næste 14 år frem til 2035 skal bruges 161 mia. kr. på at bygge flere veje, broer, cykelstier og jernbaner.
Aftalen skal bl.a. sikre flere store projekter i Østjylland og især omkring Aarhus.
Marselistunnellen bliver en realitet
Et af punkterne i aftalen indebærer realiseringen af Marselistunnellen fra Aarhus Havn til motorvejen.
”Det er en rigtig god nyhed, at der nu bliver afsat midler til at realisere Marselistunnellen. Det er resultatet af flere års målrettet aarhusianske arbejde med at påvirke de rette personer.
Jeg vil nu sørge for, at vi lokalt handler så hurtigt som muligt og får sat gang i alle de nødvendige, forberedende arbejder til selve anlægsbyggeriet.
Samtidig er det afgørende, at byrådet afsætter penge til at forlænge Værkmestergade fra Ringgadebroen og helt ud til Åhavevej. Det vil være en gevinst for fremkommeligheden både under og efter anlægget af tunnelen,” siger Bünyamin Simsek, rådmand for Teknik og Miljø, Aarhus Kommune.
Genetablering af Brabrand Station
Der er også afsat midler til at genetablere Brabrand Station, hvilket vil betyde, at der kommer et nyt, vigtigt trafikalt knudepunkt i det vestlige Aarhus.
Aftalen skal bl.a. styrke den kollektive trafikale korridor mellem Aarhus og Silkeborg.
”Trafikken på motorvejen mellem de to byer afspejler tydeligt, at vi er et område og en region, der er i stor vækst.
Derfor er der behov for en stærk kollektiv forbindelse, som er attraktiv for særligt pendlere, og som vil give os endnu flere muskler,” siger Bünyamin Simsek.
Udvidelse af E45 mellem Aarhus S og Aarhus N
Bünyamin Simsek finder det også meget positivt, at man har prioriteret en udvidelse af E45 på flere strækninger ikke mindst mellem Aarhus S og Aarhus N.
Han ærgrer sig dog over, at man ikke udvider E45 hele vejen til Randers N, for det er der et stort behov for.
“Det ærgrer mig også, at der ikke er afsat penge til at udvide tilslutningsanlæggene til de to motorveje ved Thorshøjvej.
Inden længe er Bering Beder Vejen klar til brug, men uden nye tilslutningsanlæg går trafikken i stå, og vi må derfor gøre, hvad vi kan for at overbevise partierne bag aftalen om, at der skal afsættes midler til det projekt snarest muligt.”