Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Nyt samarbejde skal øge salget af dyrevelfærd med 500 mio. kr. i føtex, Bilka og Netto

Af anders@sommersangdigital.dk
Med det hidtil største initiativ for dyrevelfærd i dansk detailhandel indgår Dansk Supermarked Group et samarbejde med Dyrenes Beskyttelse, som skal sikre mere dyrevelfærd hos landmænd, i kølediske og indkøbskurve frem mod 2020.

Der skal mere dyrevelfærd i kølediskene hos føtex, Bilka og Netto, og det skal være lettere for forbrugerne at vurdere levevilkårene for de dyr, som har lagt krop til varerne. Derfor har Dansk Supermarked Group indgået en ambitiøs samarbejdsaftale med Dyrenes Beskyttelse, som konkret skal munde ud i et øget salg af fødevarer som æg, pålæg, kød- og mejeriprodukter, der er produceret med større omtanke for dyrenes velfærd.

 

Kunder går efter dyrevelfærd

Vi mærker øget interesse for dyrevelfærd fra kunder, som vil vide, hvordan dyrene har levet. Salget af frilandsprodukter og økologiske varer inden for kød, mælk, æg og mejeri er stigende. Sammen med Dyrenes Beskyttelse har vi sat det mål, at vi frem mod 2020 vil øge omsætningen af disse varer med en halv milliard kroner sammenlignet med 2015, fortæller indkøbsdirektør for Fresh Food i Dansk Supermarked Group, Jeppe Dahl Jeppesen. Han vurderer, at målsætningen vil få afgørende betydning for udviklingen af markedet for produkter med fokus på dyrevelfærd.

 

Aftalen med Dyrenes Beskyttelse sker på baggrund af et ønske fra Dansk Supermarked Group om at gøre en væsentlig forskel for landbrugsdyrene og samtidig gøre flere dyrevelfærdsprodukter tilgængelige for den almindelige, danske forbruger – både hvad angår pris og udvalg. Vi er udfordret af små mængder danske dyrevelfærdsprodukter på markedet, og vi håber derfor, at vi bl.a. gennem samarbejdet med Dyrenes Beskyttelse kan få flere leverandører og producenter i spil og derigennem øge volumen. Flere varer på markedet vil helt naturligt medvirke til lavere priser for forbrugerne, så på sigt vil mere dyrevelfærd i vores kølediske være til fordel for både landmænd, dyr, forbrugere og for os, siger Jeppe Dahl Jeppesen.

 

Dyrenes Beskyttelse roser store ambitioner

Hos Dyrenes Beskyttelse glæder direktør Britta Riis sig over, at samarbejdet med al sandsynlighed vil få flere producenter til at tænke dyrevelfærd ind i produktionen, når nu Danmarks største detailkoncern lancerer store ambitioner for området. Danske forbrugere efterspørger kød fra dyr, der har levet med høj dyrevelfærd. Faktisk er efterspørgslen så stor, at producenterne slet ikke kan følge med. Derfor er vi stærkt begejstrede for, at en virksomhed med knap 600 danske butikker i ryggen efterspørger mere dyrevelfærd. Det påvirker efterspørgslen på dyr, der har levet et ordentligt liv, og understøtter omstillingen af landbrugsproduktion over mod mere dyrevelfærd, siger Britta Riis.

Kvæg fra Store Lyngdal. Foto: Claus Sjödin

Aftalen mellem detailkoncernen og dyrevelfærdsorganisationen skal også skabe øget gennemsigtighed, så forbrugerne får lettere ved at gennemskue, hvilket liv dyrene har haft. Vores kunder har forskellige præferencer, når de køber kød. Nogle fokuserer på pris – andre vægter kvalitet, oprindelsesland, eller hvordan dyret er opdrættet. Vores ønske er ikke at diktere, hvad danskerne bør købe. Vi vil derimod sikre et bredt sortiment og åbent kommunikere niveauet af dyrevelfærd bag varerne, så det er let at træffe valget, når man handler hos os, siger Jeppe Dahl Jeppesen.

Del artikel

Andre læser også