Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Nyt syn på byen: Tag en tur med vandflyveren

Check-in er noget af det mest uformelle og ubesværede, som jeg nogensinde har set i en lufthavn.

 

Man triller en lille serveringsvogn ud på fortovet til et par bænke og disker op med sodavand, øl og snacks. Krydser tilmeldte passagerer af med en tusch. Mød venligst op en lille halv times tid før afgang.

 

Og så venter vi ellers på, at vandflyveren dukker op i den østlige horisont, lander på vandet og sejler ind med et brøl, før den lægger til kaj.

 

Luft under vingerne

Turen ud til Østhavnsvej 37 var længere end forventet, men derfra sejler og flyver det ellers for Nordic Seaplanes – populært kaldet “vandflyveren” – der flere gange om dagen tager turen frem og tilbage mellem Aarhus og København.

 

I sommerperioden benyttes selskabets enlige fly af typen DHC6-300 Twin Otters desuden til korte rundflyvninger. Ren sight-seeing. Piloten, der har mange tusinde timer i luften bag sig, fortæller begejstret om flyet og turen, inden man stiger om bord.

 

Lille kabine – stor udsigt

Man må dukke sig, medmindre man er en 11-årig pige, når man kravler ind i den lille kabine, der har plads til 12-14 passagerer, alt efter hvem der skal med. Den samlede vægt er altafgørende, når det lille, fikse fly skal på vingerne, og hvis vi alle er voksne mænd med en vis tyngde, må man nedjustere på passagertallet. Derfor anbefales det altid at kontakte selskabet frem for blot at reservere en plads online. 14 velvoksne mænd inklusive bagage – dét duer bare ikke.

 

Vi tog en prøvetur på en smuk sommeraften i juni, og der var fuld kabine. En af passagererne havde fået rundflyvningen foræret i fødselsdagsgave; to små børn var ude at flyve med deres forældre for første gang, og en ung mand havde valgt at give sin pensionist-far en oplevelse.

 

Og så letter vi…

 

Fra kajen sejler flyet ud forbi molens yderkant, vender sig rigtigt i forhold til vindretningen, og så starter de to propeller for alvor op.

 

“Far, hvorfor ser vingerne ud, som om de er gået i stykker,” spørger den 11-årige nysgerrigt.

 

“Det hedder flaps, skat. Det har noget at gøre med, at lige om lidt skal vi i luften, og så skal flyet bruge opdriften. Bagefter trækker de sig sammen igen.”

 

Og så kommer brølet, suset, rykket tilbage i sæderne og propperne i ørerne, og vi letter fra vandet i Aarhus Bugten og mærker suget i maven. Det lille fly bevæger sig ubesværet op i højderne, og herfra venter en smuk aftentur over Aarhus – i tilpas højde til, at man kan nå at se det hele:

 

“Dér ligger Moesgaard. Dér har vi Marselisborg Slot. Dér har vi boet. Dér arbejder far…”.

 

Og så plasker vi ned i havnen

Efter godt 20 minutter er det slut. Det lille fly nærmest glider ned på vandet, der lyder en lang plaskelyd, og så sejler vi ellers ind forbi molen og til kajen på det yderste af det østlige Aarhus. Piloten foretager en U-vending og noget, der vel nærmest kan kaldes en parallelparkering i første forsøg. Imponerende.

Det har visse udfordringer at betjene en vandflyver. Det truende regn- og tordenvejr på vores aften var intet problem – det blev nu heller ikke til noget. Problemet er derimod tåge og mørke.

 

“Vores pilot er nødt til at kunne se “landingsbanen”, for vi lander jo på vand. Vi kan ikke flyve i mørke. I en almindelig lufthavn kan man bare tænde lyset på landingsbanen, men vi er nødt til at kunne se frem for os; der er jo ingen landingsbane, men bare åbent hav,” forklarer administrationschef Rikke Sejthen.

 

Sjovere end en rutschebane

Denne sommeraften fordampede skyerne, imens vi fik et helt nyt syn på byen fra oven og landede blødt lige uden for havnen.

 

Den 11-årige datter konstaterede, at rundflyvningen snildt kunne måle sig med en tur i rutschebanen i Djurs Sommerland eller Tivoli Friheden. Hendes far kan konstatere, at her er en nem og hurtig måde at lade sig transportere på. Bekvem, om end kostbar.

 

Vandflyveren er indtil videre Nordic Seaplanes’ eneste maskine. Den næste er på vej. 19 af 20 godkendelser foreligger på den næste maskine, så snart er der endnu mere luft under vingerne.

Og imens debatten om en egentlig city-lufthavn i Aarhus fortsætter, kan Nordic Seaplanes flyve adskillige gange om dagen mellem Aarhus og København på bare 45 minutter. Af og til skal flyet tankes op, men alligevel kan man ankomme til Aarhus Havn kl. 18.58 – og være i luften igen kl. 19.12 med en kabine fyldt med forventningsfulde og begejstrede passagerer.

 

Klimavenlig flyvning

Foruden rundflyvninger (“vi skifter lidt mellem nord og syd for Aarhus for ikke at belaste beboerne med alt for meget støj”) og de faste flyvninger mellem landets to største byer flyver Nordic Seaplanes bl.a. til Skagen i højsæsonen.

 

Og så kan man desuden fremvise et klimavenligt regnskab: Flyvninger med Nordic Seaplanes er i princippet CO2-neutrale, selv om de – isoleret set – forurener temmelig meget. Det koster noget brændstof at få det lille fly på vingerne – til gengæld planter man mangrovetræer i samarbejde med Thor Heyerdahl Climate Parks og Bio8 AS.

 

Mangrovetræerne i Myanmar – eller Burma – er gode til at optage CO2. Og dermed går det globale klimaregnskab noget nær i nul.

 

Nordic Seaplanes kigger med stor interesse på at elektrificere sine fly, så snart teknologien er til det, og det økonomisk giver mening. Ideen kommer fra det canadiske Harbour Air, som arbejder på samme løsning. Men det kræver teknologi, som langtfra er færdigudviklet, at udskifte flyets brændstofmotorer med motorer på el.

 

Nordic Seaplanes

Østhavnsvej 37
8000 Aarhus C
www.seaplanes.dk

 

Flyvninger:

Tirsdag og torsdag kl. 19.15 i juni, juli og august: 697 kr.
Fast rutefart, Aarhus – København: Hver dag, flere afgange: Ca. 1.900 kr.