Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Nyt tiltag: Nu kommer aarhusianske cyklister hurtigere frem i trafikken

Af Freja Dumont

Hvis man bevæger sig rundt på de aarhusianske cykelstier en gang imellem, kender man nok godt irritationen over at holde og vente for rødt lys, når man nu bare lige skal dreje til højre.

Men nu er der godt nyt til den utålmodige cyklist. Det bliver nemlig lovligt for cyklister at svinge til højre for rødt lys, hvor cyklisterne tidligere har skullet vente på grønt for de ligeudkørende.

Det skriver Aarhus Kommune Teknik og Miljø i en pressemeddelelse.

”Vi skal skabe bedre fremkommelighed for byens trafikanter. Når vi gør højresving for rødt muligt, kan vi gøre det nemmere at være cyklist, uden at det har negativ effekt på de øvrige trafikanter.

Og når fremkommeligheden forbedres for én gruppe trafikanter, smitter det positivt af på hele trafikflowet,” siger Nicolaj Bang, rådmand for Teknik og Miljø.

7 kryds skal udvides til 30

Cyklisterne skal holde øje med et lille skilt, der viser, at man må svinge til højre for rødt.

Skiltet, og altså muligheden for at dreje for rødt lys, er nu at finde ved syv kryds i byen, og planen er, at det bliver udvidet til 30 kryds i løbet af foråret.

Cyklistforbundets Aarhus-afdeling er glade for den nye genvej til de aarhusianske cyklister.

”Cyklistforbundet Aarhus har længe ønsket, at trafikregler og -anlæg blev indrettet efter cyklisters trafikale virkelighed.

Det er meget glædeligt at se, at Teknik og Miljø har indrettet de hér kryds, så vi kan få nogle erfaringer med lempeligere regler for lette trafikanter i tråd med målsætningerne om at fremme cyklismen i Aarhus,” siger Kristian Beedholm, formand for Cyklistforbundet Aarhus.

Der er en række krav til de kryds, hvor højresving for rødt bliver tilladt. Blandt andet skal cykelstien være bred nok til, at der kan laves en bane til de højresvingende cyklister og til de ligeudkørende.

Derudover skal cykelstien fortsætte efter krydset, hastighedsgrænsen må max være 50 km/t for bilister, og der må ikke være for mange krydsende fodgængere.

I disse kryds må du i enkelte vejgrene som cyklistdreje til højre for rødt lys:

  • Krydset Marselis Boulevard / Hans Broges Gade
  • Krydset Hasle Ringvej / Brendstrupvej
  •  Krydset Dollerupvej / Silkeborgvej
  • Krydset Søren Frichs Vej / Viby Ringvej
  • Krydset Grenåvej / Vestre Strandallé
  • Krydset Strandvejen / Carl Nielsens vej

Del artikel


Mest læste historier i dag




 


 


 


 


Udvalgte artikler

Læs i kategorien

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Læs i kategorien