Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Økologer intensiverer eksportindsats i Holland

Af anders@sommersangdigital.dk

Salget af økologi i Holland stiger, og det rummer potentiale for danske økologer. Økologisk Landsforening intensiverer derfor nu eksportindsatsen på det Hollandske marked. I de kommende dage deltager ti danske øko-virksomheder i et eksportfremstød i landet.

 

Salget af økologi i Holland steg med 15 procent i 2015 og forventes at stige med yderligere ca. 15 procent i år. En stribe eksportinitiativer fra Økologisk Landsforening skal sikre, at økologiske varer fra danske virksomheder er med til at stille hollændernes voksende øko-sult. Salget af økologi i Holland har længe stået forholdsvis stille, men er nu begyndt at stige – mere markant end den generelle vækst i landets fødevaresalg. Hollænderne har øget fokus på sundhed, kvalitet og fravær af tilsætningsstoffer, og de danske øko-virksomheder har mange innovative produkter, som matcher den efterspørgsel. Derfor intensiverer vi vores eksportindsats på det Hollandske marked i år, forklarer Helene Birk, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.

 

Foreningen står tirsdag og onsdag bag et eksportfremstød på den hollandske fødevaremesse, PLMA, hvor ti danske øko-virksomheder udstiller og øvrige seks danske virksomheder deltager i møder med indkøbere.

 

Virksomheder ser potentiale i Holland

En af disse virksomheder er nordjyske Aurion, der allerede har godt fat på det hollandske marked. Cirka en tredjedel af vores nuværende eksport går til Holland, og det vil vi gerne udvide. Hollænderne efterspørger nytænkende, økologiske kvalitetsprodukter, og det kan vi levere. Vi arbejder på at introducere flere varianter af glutenfrie produkter, instant grød samt bage- og kagemix i de hollandske dagligvare- og specialbutikker, siger Brian Nybo, administrerende direktør hos Aurion.

 

Også for fynske Ørbæk Bryggeri er Holland et vigtigt eksportmarked. Eksport udgør 20-25 procent af vores omsætning, og Holland er en af vores største eksportmarkeder. Vi ser stort potentiale for at udvide vores eksport af økologiske juicer og sodavand til især hollandske caféer og restauranter, siger Niels Rømer, medejer af Ørbæk Bryggeri.

 

Initiativer skal øge eksporten

Helene Birk var for nylig vært ved et seminar under Organic Denmarks eksportakademi, hvor de deltagende øko-virksomheder blev klædt på med viden om det spirende hollandske økologimarked og de økologiske forbrugertyper i Holland. Der foruden arbejder Helene Birk og foreningens øvrige eksportteam i disse og kommende måneder på at bane vej for en øget eksport af dansk økologi ved at etablere tætte kontakter til de hollandske kæder og grossister.

 

Danmark er rollemodel

Langt de fleste store detailkæder og grossister er interesserede i at holde møde med os. De kigger i høj grad til Danmark for økologisk inspiration. Danmark er verdens førende økologi-nation med rekordhøj øko-andel i fødevaresalget og dygtige økologiske virksomheder. Dansk økologi forbindes med innovation, høj kvalitet og fødevaresikkerhed. Derfor er det attraktivt for udenlandske kæder at have danske øko-varer på hylderne, siger Helene Birk, som allerede har holdt møde med bl.a. Udea, Ekoplaza, Wessanen, Natudis og Albert Heijn.

 

Salget af økologiske varer i Holland udgør cirka 3,5 procent af det samlede fødevaresalg. I Danmark udgør øko-andelen 8,4 procent, hvilket er det højeste i verden. Holland er Danmarks fjerdestørste eksportmarked efter Tyskland, Sverige og Frankrig. Seks procent af den danske øko-eksport i 2014 gik til Holland.

 

Del artikel

Andre læser også