Lige meldt ud: Politiet ændrer og forlænger nattelivszone i Aarhus

Østjyllands Politi forlænger nattelivszonerne i Aarhus og Randers, så begge zoner nu gælder til og med 26. oktober 2027.
I Aarhus ændres det geografiske område samtidig, så nattelivszonen nu omfatter nye dele af Aarhus midtby, mens andre dele ikke længere er omfattet.
Det meddeler Østjyllands Politi i en pressemeddelelse her til eftermiddag.
Omfatter flere gader i midtbyen
I oktober 2021 etablerede Østjyllands Politi nattelivszoner i centrum af Aarhus og Randers, hvor mange mennesker går i byen.
Læs også: Nattelivszoner i Aarhus: Kan give bøde på 10.000 at gå i byen Zonerne blev senere forlænget frem til den 26. oktober 2025, og nu forlænges de så yderligere i to år.

I Aarhus er nattelivszonen udvidet til også at omfatte hele Fiskergade, Telefontorvet og Graven.
Det sker for at styrke politiets muligheder for at begrænse kriminaliteten i områderne, skabe tryghed for beboere og gæster i nattelivet og sikre en mere effektiv indsats mod vold og narko i nattelivet.
Fakta om nattelivszoner
Siden den 1. juli 2021 har det været muligt at forbyde personer, der er dømt for visse former for kriminalitet fx vold og våbenbesiddelse i nattelivet, at færdes og tage ophold på serveringssteder, der serverer stærk alkohol, over hele landet samt i definerede nattelivszoner i tidsrummet 24.00-05.00.
Bryder den dømte forbuddet, er der i førstegangstilfælde udsigt til en bøde på 10.000 kr. Ved gentagelse vil straffen som udgangspunkt være fængsel i 30 dage.
Ud over muligheden for at idømme personer, der har begået kriminalitet som fx vold i nattelivet, et forbud, har politiet også mulighed for at give et påbud til personer, der i nattelivet skaber utryghed.
Med et påbud bliver de personer bedt om at forlade en eller flere nattelivszoner frem til kl. 05 den følgende morgen.
Kilde: Østjyllands Politi
Sammen med forlængelsen af nattelivszonerne forlænges også det forbud, der er mod ikke-nødvendig kørsel i en del af Klostergade i tidsrummet kl. 24.00-05.00.
Læs også: Netop meldt ud: Politiet indfører kørselsforbud centralt i Aarhus