Nyhedsbrev

Artikler med:

Nyeste artikler

Topfolk indtager byen: Her er programmet for prominent besøg i Aarhus

Kongeparret, den danske regering med statsminister Mette Frederiksen i spidsen, Europa-Kommissionens formand Ursula von der Leyen og Kommissærkollegiet.

I dag indfinder en lang række prominente topfolk sig i Aarhus for at markere den officielle åbning af det danske EU-formandskab – og dagens program er nøje tilrettelagt.

Den officielle åbning begynder på Aarhus Universitet med et møde mellem Kommissionen og den danske regering efterfulgt af en pressekonference med Ursula von der Leyen, og Mette Frederiksen. 

Derefter vil Kongeparret møde formanden for Europa-Kommissionen og statsministeren på kunstmuseet ARoS.

Om eftermiddagen vil kommissærerne sammen med den danske regering besøge Aarhus Havn for at se nærmere på den grønne omstilling i skibsfartssektoren.

Derefter vil D.M. Kongen og Dronningen være værter for en reception på Kongeskibet Dannebrog.

Officiel åbning og gadefest

Om aftenen afholdes en officiel åbningsceremoni på Aarhus Rådhus med deltagelse af Kongeparret, kommissærkollegiet, den danske regering og en række særligt inviterede gæster.

Der vil være taler samt en musikalsk optræden. 

Detaljeret program

Herunder kan du se dagens officielle program:

Aarhus Universitet:
8.45-10.20: Ankomst af den danske regering, kommissærer og den danske statsminister og formanden for Europa-Kommissionen
11.05-12.05: Rundbordsdrøftelser med den danske regering og EU-kommissærerne
12.40-14.00: Plenarmøde med den danske regering og kommissærerne med frokost.
14.20-14.50: Pressekonference med statsministeren og formanden for Europa-Kommissionen.

ARoS:
11.05-12.30: D.M. Kongen og Dronningen samt statsministeren og formanden for Europa-Kommissionen besøger ARoS.
14.25-15.00: Den danske regering og kommissærerne besøger ARoS.

Laura Mærsk:
15.15-16.30: Den danske regering og kommissærerne besøger Laura Mærsk i Aarhus Havn.

Kongeskibet Dannebrog:
17.00-18.00: Reception på Kongeskibet Dannebrog med D.M. Kongen og Dronningen som værter med deltagelse af statsministeren, formanden for Europa-Kommissionen, den danske regering og kommissærerne.

Rådhuset:
17.20-18.40: Ankomst til den officielle åbningsceremoni på Aarhus Rådhus for inviterede gæster og den danske regering og EU-kommissærerne, statsministeren, formanden for Det Europæiske Råd og formanden for Europa-Kommissionen samt Kongeparret.
18.40: Middag og officiel åbningsceremoni på Aarhus Rådhus.

Kilde: Det danske EU-formandskab

Samtidig med åbningsceremonien på rådhuset bliver der afholdt en offentlig europæisk gadefest i Rådhusparken i Aarhus med koncerter, debat og fællesspisning.

Besøget har til formål at fremme den gensidige forståelse og styrke det politiske samarbejde mellem Kommissionen og formandskabet om de centrale spørgsmål, der vil forme Europas fremtid. 

Del artikel

Korte videoer

 


 


 


 


Udvalgte artikler

 


 


 


Mest læste historier i dag




 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Tilladelse til politiske reklamer

For at støtte den demokratiske samtale, vil vi gerne spørge om din tilladelse til at vise dig politiske reklamer på denne hjemmeside.

Du vil altid kunne se, hvem der er afsender af reklamen, og hvorfor du ser den. Vi anvender aldrig følsomme oplysninger som din politiske overbevisning til at målrette reklamer.

På alle reklamer kan du finde kampagne id, som du kan bruge til at finde al info på om kampagnen på https://politiskreklame.dk/

Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage.