Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Provokerende og grinagtig: Kom på en vild rejse med Erasmus Montanus

Af Freja Dumont
Foto: Aarhus Teater
Foto: Aarhus Teater

Kan en komedie, skrevet for 300 år siden, stadig være sjov, aktuel og udfordrende i 2022? Det korte svar må være ja.

Det er i hvertfald den følelse, vi havde, da vi forlod Aarhus Teater efter at have set Erasmus Montanus.

Christian Lollikes opsætning af komedien, som oprindeligt er skrevet af Ludvig Holberg, sætter nemlig aktuelle tematikker som danskhed, tro, menneskelige dårskaber, kristendommens værdier, udkantsdanmark og storbyen under kærlig og satirisk behandling.

Stykket er skabt i lyset af tiden i dag, og med Holbergs oprindelige tematik som rød tråd, sættes der et skarpt komisk fokus på samfund, kultur, tabuer og tendenser.

Dét i samspil med den opblæste, øretæveindbydende, bedrevidende – og dog til tider charmerende – karakter Erasmus Montanus gør, at man underholdes samtidig med, at tankerne sættes i gang.

Instruktør Christian Lollike skabte i 2017 sin berømmede opsætning og fortolkning af Erasmus Montanus på Aarhus Teater.

Lollikes forestilling vandt 3 priser til Årets Reumert i 2017: Årets Teaterforestilling, Årets Mandlige Hovedrolle samt Årets Scenedesign. Berlingske kårede også Erasmus Montanus til årets teaterforestilling, og stykket er siden blevet spillet for over 60 tusinde mennesker i Danmark og Norge. 

I forbindelse med Dansk Teaters 300 års jubilæum er Erasmus Montanus nu for tredje gang tilbage på de skrå brædder hos Aarhus Teater til og med lørdag den 24. september.  

Provokerende og grinagtig: Kom på en vild rejse med Erasmus Montanus

En klassiker i nutidens lys

De fleste har stiftet bekendtskab med Ludvig Holbergs ‘Erasmus Montanus’ i gymnasiet. Har du ikke beskæftiget dig med komedien siden da, så lad os lige opfriske din hukommelse.

Stykket handler kort og godt om den unge student Rasmus Berg, der er taget til København for at studere.

Da han nogle år senere vender tilbage til sin fødeegn, optræder han yderst arrogant og bedrevidende. Han har ændret sit navn til det latinske Erasmus Montanus, og han føler sig for fin til at vedkende sig sin bror, som er bonde.

Han er tæt på at miste sin kæreste på grund af sin videnskabelige og filosofiske påståelighed, og snakken i landsbyen går, da folket mener, at han spreder kættersk viden ved at påstå, at jorden er rund og argumenterer for, at hans mor er en sten.

Til sidst bliver Erasmus dog nødt til offentligt at sige, at jorden er flad som en pandekage, da det er hans eneste måde at slippe for at blive soldat og få sin elskede Lisbed.

Politiske kommentarer

I løbet af stykket løber der en stor, rød dinosaur forvirret henover scenen. Dette sker hver gang, Erasmus taler om “sprogets konstruktion af virkeligheden.”

Dinosauren symboliserer på ironisk vis, hvordan Erasmus’ monolog ikke rigtig når ind til modtagerne i landsbyen, som han ellers så flittigt forsøger at “diskutere” med.

Stykkets hovedrolleindehaver, Emil Prenter, formår til UG med sin viftende gestikulation og akademiske speedsnak at skabe den bedrevidende, irriterende, næsen-i-sky, morsyge, selvglade, ophøjede karakter, som på en og samme tid er yderst belastende og ret så morsom.

Netop den kontrast formår Emil Prenter i den grad at fremhæve i sit skuespil som Erasmus Montanus, der båder vugges grædende i søvn i sin mors skød samtidig med, at han ophøjer sig selv som værende den klogeste og mest voksne af alle.

En klassiker i nutidens lys

Stykkets prisvindende scenografi består meget simpelt af to-dimensionelle, sort/hvide og grå kulisser, der symbolsk låser indbyggerne i landsbyen fast mentalt og fysisk.

I Christians Lollikes fortolkning kan Erasmus Montanus pludselig se, at alt i landsbyen bare er af pap – og det klarsyn er til stor frustration for hovedpersonen.

“Det er jo bare pap, for helvede!” Udbryder Montanus på er tidspunkt.

Publikums latter i salen indikerer det morsomme i at se den flamboyante og rasende mand, der som den eneste på scenen har indsigt i, at han optræder i et teater.

Provokerende og grinagtig: Kom på en vild rejse med Erasmus Montanus

Montanus kommunikerer da også med publikum i løbet af stykket.

På et tidspunkt står han i blandt publikum på tilskuerrækkerne og spørger:

“Er kærligheden størst af alt?” hvortil en af gæsterne nikker.

“Ville du også konvertere til islam for kærligheden?” fortsætter han.

Der er flere henvisninger til religion, og på et tidspunkt pustes en stor, sort Moske op bagved kirkekulissen, og en kvinde i burka løber henover scenen.

Det er sjovt at få øje på de små glimt, hvor samfundskritiske hentydninger sniger sig ind, og Lollike forventer af publikum, at de er skarpe og vågne.

Provokerende og grinagtig: Kom på en vild rejse med Erasmus Montanus

Du skal med andre ord ikke forvente, at du bare kan gå ind i teatret og læne dig tilbage.

Erasmus Montanus-teaterstykket er galt og gakket og på samme tid seriøst og intelligent.

Forestillingens bizare slutning, der bl.a. inkluderer en dværg og en helt nøgen Erasmus Montanus, understreger, hvordan de seriøse emner sættes i et komisk lys og derfor forbliver sjove og interessante.

Hvis du selv vil med på en vild rejse ind i Holbergs Udkantsdanmark og opleve en af dansk teaters mest originale, provokerende og absurd grinagtige klassikere, kan du se stykket i Aarhus Teater til og med lørdag den 24. september.

Billetter kan købes her.

Del artikel

Andre læser også