Så du det?: Rådhustårnet lyste op i særlige farver

Ceremonier, taler, højtflyvende hyldest, fakkeloptog og levende lys i vinduerne.
Søndag blev 80-året for befrielsen markeret i hele landet – og selvfølgelig også her i Aarhus.
Da mørket faldt på søndag aften, lyste Rådhustårnet op for at fejre den historiske begivenhed.
“4. maj 1945 blev lysene tændt i danske hjem. Flagene kom frem. Fem års krig var forbi, og frihedskæmperne kom på gaden med deres rød-hvid-blå armbind.
Med det oplyste rådhustårn markerer vi i, at Danmark atter blev frit – den aften for 80 år siden,” lyder det fra Aarhus Kommune.
Flere andre ikoniske aarhusianske bygninger lyste også op i aftes – bl.a. Dokk1, ARoS og Lighthouse
Læs også: Lån en park: Aarhusianerne opfordres til at ansøge om nye grønne åndehuller Besættelsen varede fra 9. april 1940 til 4. maj 1945, hvor de tyske tropper i Danmark kapitulerede til briterne med virkning fra næste morgen kl. 8.
Danmarks Befrielse
Nyheden om kapitulationen blev bragt i BBC’s danske radioudsendelse fra London om aftenen den 4. maj kl. 20.30. Fem minutter inde i udsendelsen blev radioværten Johannes G. Sørensen afbrudt af en kollega, som rakte ham en seddel med det officielle befrielsesbudskab, der efter en kort pause blev læst op af Sørensen kl. 20.35:
I dette øjeblik meddeles det, at Montgomery har oplyst, at de tyske tropper i Holland, Nordvesttyskland og i Danmark har overgivet sig.
Befrielsen blev øjeblikkeligt opfattet som en kendsgerning i Danmark, og spontane fejringer fandt sted i hele landet. Den tyske besættelsesmagt forholdt sig stort set roligt over hele landet.
Kilde: Danmarks Nationalleksikon
Læs også: Fokus på ensomhed: Kæmpe fællesskabt vægtæppe skal udstilles i Aarhus