Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Restaurant Royal ansætter restaurantchef fra 2 stjernet Michelin-restaurant

Af Line Ingwar Karlsen

Aarhus’ nye, “gamle” restaurant på byens hæderkronede Hotel Royal fortsætter deres linje. Først nyt navn, så en smørrebrødsrestaurant til frokost. Dernæst ansættelse af den tidligere køkkenchef på Brøndums Hotel. Og nu ansættelsen af ny restaurantchef, som i den grad er klassisk skolet. Johan Brodersen er navnet. Han kommer fra den 2 stjernet Michelin-restaurant, AOC, i København. Dermed ser det ud som om, at Restaurant Royal har fået sat deres hold. Det hold, som sammen med direktør, Søren Dalhof, skal (gen)skabe den tidligere velbesøgte og historiske restaurant på byens ældste hotel. Med åbningen af frokostrestauranten, er der for alvor kommet fokus på, hvad Royal kan byde på.

 

Mad og betjening skal følges ad

Johan Brodersen har en fortid på nogle af landet bedste spisesteder, blandt andet Ruths Hotel og AOC. Det gør, at han har fået en god ballast med sig. Den skal bruges på Restaurant Royal. Som vi godt ved, så går en stor del af gæsterne ud og spiser for at blive mætte. De færreste går ud og spiser for at få en god betjening. Det er ligesom en selvfølge, at man får en god betjening. Sådan burde det i hvert fald være. Men det er langt fra tilfældet, mener Johan Brodersen. Derfor er fokus på at få sat et hold, hvor den gode betjening er i højsædet. Det er afgørende. Vi skal finde de bedste talenter, og uddanne dem så de passer ind på Royal. Johan Brodersen mener ikke, at opgaven er umulig at løse, selv om branchen som helhed skriger efter kvalificeret arbejdskraft, når det kommet til betjeningen.

 

Det handler, ofte, om maden

Værtskab. Det er ordet, som alle burde tage alvorligt. Måske er det drømmen. God betjening er ikke noget, man betaler ekstra for. Derfor undrer det Johan Brodersen, at restauratørerne ikke bruger mere energi på at ansætte og udvikle betjeningen. Han fortæller, at alle jo kan se, at det er kokkene, som løber med anerkendelsen, og de fleste aktører i branchen gør alt for at hype dem. Desværre glemmer man, ofte, betjeningen. Det kan han have ret i. Niveauet på betjeningen hænger ikke sammen med alle de gode restauranter og kokke, vi har.

 

Tranchering, flambering, ostevogn og dekantering

Det er ikke ligefrem ord, der rimer. Tværtimod. Men, det er ord, som mange unge gæster ikke kender til, fortæller Johan Brodersen. Frokostrestauranten startede i sidste måned. Her er fokus på dansk smørrebrød, og det er allerede blevet en succes. Næste opgave er at få aftenkortet på plads. Det er netop lige sket, og nu kan du få Restaurant Royals signaturretter. Dermed er det også oplagt, at få det gamle tjenerhåndværk tilbage. Det er meningen, og Johan Brodersen og teamet er så småt gået i gang.

 

Vinen skal helt ind i restauranten

Vinskabe er en selvfølge på restauranter, som har et anstændig vinkort. Det samme er dekantering af vine. Det er ikke så ofte, man ser dekantering af vin. Men det vil vi, i vid udstrækning, se i Restaurant Royal. Vinkortet er under opbygning, men der er allerede kommet et pænt udvalg på. Udover vinen, er Restaurant Royal blevet Riedel ambassadør, hvilket gør, at alle glas i fremtiden kommer fra østrigske Riedel.

 

De gamle lokaler

Restaurant Royal har flere lokaler til rådighed. Så nu kan du sidde med udsigt til Aarhus Domkirke. Det store lokale over indgangspartiet er blevet en fast del af restauranten. Det giver en atmosfære og en stemning, som vi skal lede længe efter. Det er som skabt til klassisk mad, som Jack Cramer står for, og med Johan Brodersens erfaring med betjening er forventningerne til den “nye” Restaurant Royal store.

 

Se mere om Restaurant Royal her:

 

Del artikel

Andre læser også