For første gang nogensinde: Robot ruller ud midt i Aarhus

I denne uge ruller en selvkørende robot ud på gaderne omkring Mindegade for første gang nogensinde.
Det sker som en del af festivalen ’Vilde Teknologier’, der afvikles på Dokk1 fra 28. til 30. august, skriver Aarhus Kommune i en pressemeddelelse.
Klokken 12.30 den 29. august klipper rådmand for Kultur og Borgerservice, Rabih Azad-Ahmad, sammen med Søren Elmer Kristensen, der er CEO i Odense Robotics, snoren og sætter officielt den første selvkørende robot i gang.
Læs også: I flere uger: Travl strækning i midtbyen lukker for trafik Intensiverer indsatsen
I Aarhus har man i lang tid ønsket at skabe bedre rammer for test og udvikling af udendørs mobile robotter.
Byrådet gav i 2021 en bevilling til at sætte ekstra fokus på arbejdet med udendørs mobile robotter.
Konkret blev det til en samarbejdsaftale med Odense Robotics, der er den danske klynge for robotter. Derudover har senest en ændring af færdselsloven i juli 2025 gjort det muligt at intensivere indsatsen.
Blandt andet blev det med lovændringen muligt for Aarhus et etablere testzoner for udendørs mobile robotter forskellige steder i byen.
Læs også: Skaber farlige situationer: Østjyllands Politi advarer om klistermærker i lyskryds I juli offentliggjorde kommunen tre robottestzoner forskellige steder i byen.
Det er en af de testzoner, der nu lægger asfalt til den første kørsel med en fuldt selvkørende robot – nemlig i området omkring Mindegade i Aarhus.