Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Så længe mit hjerte slår: Giro 413-sange får nyt liv i humoristisk forestilling på Scala i Aarhus

Af Pernille Søborg

23 hits fra søndagens folkelige radioprogram Giro 413 lyder ud af højtalerne. Gæsterne til Moster Elses fødselsdag eller Erna og Sørens Guldbryllup har samlet ind i en kop for at få en musikalsk hilsen bragt i radioen. Sange, som har lagret sig i hukommelsen og skaber minder. Ikke mindst for den ældre generation, der var godt repræsenteret på Scala i Aarhus mandag aften.

”Rør ved mig”, ”Gem et lille smil til det bli´r gråvejr”, ”To lys på et bord”, ”Glemmer du”, ”Lille Sommerfugl”, ”Skibet skal sejle i nat” og ”Se Venedig og dø” var nogle af de numre, vi blev underholdt med. Og underholdende var det! Numrene blev fortolket på humoristisk vis, der udløste højlydte grin i salen. Ikke så meget nostalgi, men anderledes vinkler på sangene der også bød på alvorlige og rørende numre som “Glemmer du” og “Den allersidste dans”, hvilket klædte forestillingen.

En Gustav Winckler-type

Vi starter på hospice, hvor hovedpersonen, sygeplejerske Anne, tager afsked med sin mor til tonerne af “Lille sommerfugl”. En mor, der hele livet har domineret sin datter, har tvangsindlagt hende til at høre Giro 413 og håber, at Anne en dag vil finde en rigtig Gustav Winckler-type. Ensom og begravet i arbejdet forelsker Anne sig i den nye overlæge, Henrik, der er gift og har tre børn. Det er ikke uden forhindringer. Undervejs kører humoristiske og alvorlige sidefortællinger med patienterne på hospitalet. Det er kortvarigt, men fungerer ganske godt.

En rødkælk, en kronhjort

Scenografien er enkel. Hospitalssenge anvendes som sejlskibe, operationsbord samt et sted, hvor livet begynder og slutter. Tæppet kører frem og tilbage, og der projiceres et billede op af Anna som barn, som symbolsk danner rammen om forestillingen. Kostumerne er ikke det, der fylder i billedet, men skovens dyr i form af pindsvin, egern og selvfølgelig rødkælk og kronhjort dukker op i “Er du dus med himlens fugle”, hvilket er sjovt. Det samme med hospitalsklovnen og soldaterne der synger Peter Bellis “Teddybjørn”.

Livets gang demonstreres

Marie Mondrup er den altoverskyggende hovedperson, Anne. Rollen spiller hun troværdigt. På naturlig måde viser hun Annes naivitet med en sød udstråling. Hendes mimik er indlevende og med rund og mild stemme synger hun tydeligt. Sonja Oppenhagen spiller Annes dominerende mor, men det er i rollen som den skrøbelige og demente Hedvig, hun gør mest indtryk. Sangstemmen er ikke imponerende, men udstrålingen er der.

Til gengæld fylder Rasmus Fruergaards sangstemme rummet, og Tom Jensen er enhver svigermors drøm. Aftenens største bifald får Morten Christensen og Marie Nørgaard, da de indviklet i en stor sweater fremfører en af dansk revys største klassikere “Livets gang”.

Nyt perspektiv og klang

Sangene har fået et nyt udtryk og perspektiv. Kapelmester Adi Zukanovic har sørget for en mere moderne klang, men numrene er stadig let genkendelige. “Rigtige venner” har fået tangorytme, til hvilket to mænd danser i hospitalsundertøj, og nummeret “Er du dus med himlens fugle” har mol-præg. Det fungerer rigtig godt.

Musikken er indspillet på forhånd. Det giver et fint lydbillede, men er upersonligt. Et par gange overdøver musikken sangen, så det er svært at høre teksten. Eksempelvis “Medicin med det samme”, der demonstrerer frustrationerne i patientens hoved glimrende, men teksten forsvinder i lyden.

Vurdering

“Så længe mit hjerte slår” er på flere områder overraskende og humoristisk med varme og kærlighed, alvor og inderlighed i både sang og fortælling. Kontrasterne fungerer bedst. “Velkommen til verden” handler eksempelvis om døden. Det sammen med det nye perspektiv i sangen “Rør ved mig”, der får en helt anden betydning, da patienter og læger flirter med sygeplejersken.

Forestillingen kræver ikke den store stillingtagen og bliver til tider langtrukken. Sangene kommer ikke helt til sin ret på grund af manglende sangevner hos nogle af skuespillerne. Det er ærgerligt i en musical.

“Så længe mit hjerte slår” er en musical med danskpoppens sange. Vi var godt underholdt. Flere blandt publikum sang stille med. Der var højlydte grin undervejs, og vi fik et andet syn på de velkendte sange. Det udløser fire stjerner.

Iscenesættelse og dramaturgi: Heinrich Christensen

Scenografi: Helle Damgaard

Kapelmester: Adi Zukanovic