Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Salget af veganske varer er steget med 30% i 2018

Af anders@sommersangdigital.dk

Der er især ét produkt, som danskerne virkelig har taget til sig i årets løb. Nemlig Naturli’ Hakket, som ligger i køledisken i blandt andet føtex, Bilka og Netto og udgør et plantebaseret alternativ til hakket oksekød.

 

Andre populære veganske produkter er falafel, smørepålæg, bønnepasta og færdigretter. Alt sammen varer, som gør det nemt og hurtigt at tilberede lækre alternativer til kødretter. Men også ingredienser som linser, bønner og kokosmælk, der er et alternativ til de animalske ingredienser, bliver i stigende grad efterspurgt.

Bilka har det største udvalg af rent veganske produkter, som i løbet af 2019 nærmer sig 200 varenumre. Den øgede interesse er dog en tydelig tendens på tværs af Salling Groups kæder. Lægger man dertil en solid vækst i salget af frugt og grønt i alle kæderne, er der noget, der tyder på, at danskerne er meget åbne og nysgerrige overfor alternativer til animalske produkter.

 

Tangbacon, tangwraps og alternativ remoulade bliver det nye i 2019

”Vi fortsætter med at udvikle området, i takt med den stigende interesse. Én af de ting, jeg tror på i det nye år, er tang, som kan den tilberedes på mange måder, så den både kan blive sprød som bacon, blød som pasta, eller madpakkevenlig som en wrap rundt om det foretrukne fyld,” fortæller Rikke Lynggaard, som er Salling Groups kategorischef på området.

”Mange af de traditionelle danske madvarer indeholder mælkeprodukter, og det vi kan se, er, at mange gerne vil have et velsmagende alternativ til disse, bare uden animalske ingredienser. Derfor kommer vi blandt andet i 2019 til at lancere en vegansk remoulade, som det bliver interessant at se modtagelsen af,” fortsætter Rikke Lynggaard.

 

Det er et af Salling Groups formål at gøre det lettere for kunderne at træffe bæredygtige valg i dagligdagen, blandt andet via større udvalg af veganske produkter, som alternativ til kød, men også med et bredt udvalg af dyrevelfærdsprodukter, så det er op til kunderne at vælge de fødevarer, som passer til familiens præferencer.

Del artikel

Andre læser også