Salling hylder bæredygtig mode: Her er vinderne af årets awards
Torsdag eftermiddag blev vinderne af Salling Future Friendly Fashion Award 2021 kåret. MigogAarhus deltog i awardshowet, som foregik i de smukke omgivelser på Salling Rooftop i Aarhus.
Salling Future Friendly Fashion Award er til for at hylde mode skabt med bedre omtanke for miljøet. Flere hundrede mennesker deltog i prisoverrækkelsen sammen med jurymedlemmerne, de nominerede brands og de nominerede talenter.
Der blev uddelt tre forskellige priser: årets brand, årets talent og publikumsprisen. Der var stor begejstring blandt alle de dybt passionerede vindere, der alle har et ønske om at producere mode på en bæredygtig måde.
Årets brand og 100.000 kroner
Juryen af brancheeksperter udnævnte Tomorrow Denim til Årets Brand 2021. Brandet har som de første i Danmark opnået certifikaterne Svanemærket og EU Ecolabel.
Deres værdikæde er transparent og sporbar ned til mindste detalje, hvori man blandt andet finder materialer som GOTS-certificeret økologisk bomuld, genanvendt bomuld samt genanvendt polyester.
“Prisen betyder utrolig meget for os. For det første er det et statement og troen på, at den rejse vi har været på i mange år med Tomorrow Denim, at det er lykkes, og at vi har fået denne anerkendelse.
Dette giver jo lysten til at fortsætte. Vi er langt fra færdige. Vi stopper ikke med at have nysgerrigheden og vores ambitioner om at ville blive mere bæredygtige og på den måde sætte så minimalt et aftryk på kloden som muligt,” udtaler kreativ direktør, Henriette Pieszak, i en pressemeddelelse fra Salling.
Juryens bemærkning: “Det er først og fremmest designet, der tæller, når de fleste af os føjer nye elementer til garderoben.
For det er den øjeblikkelige forelskelse i et nyt stykke tøj, der får os til lommerne, mens bæredygtigheden desværre kommer i anden række – eller måske nærmere ikke er noget uden et stærkt design. Tomorrow Denim imødekommer begge dele.”
Årets talent og 25.000 kroner
Prisen som Årets Talent gives til den studerende eller nyuddannede designer, der udmærker sig særligt indenfor innovativt design med direkte fokus på bæredygtighed, som drivkraft bag visionen og skabelsen af deres design.
Talenterne er nomineret af designskolerne VIA design, KADK, DSKD og KEA.
Mads Kodbøl Vindelev Jørgensen løb med prisen som Årets Talent 2021, fordi han arbejder i overskudsmaterialer, med on-demand produktion og justerbare muligheder, så kunden kan inddrages og tøjet kan tilpasses.
Juryens bemærkning: “Det er en kompleks opgave, og en designer som Mads Kodbøl Vindelev Jørgensen formår med sit design at
illustrere, at denne komplekse opgave kan løses smukt og enkelt.
Materialet til tøjet kommer fra genbrugstekstiler, tøjet designes så det kan tilpasses den enkelte, der produceres ikke mere, end hvad der sælges, og kvalitet og håndværk er i top. Alle disse komponenter går op i en højere enhed i Mads Kodbøl Vindelev Jørgensens design. Og derfor bør han vinde Årets Talent 2021.”
Årets publikumspris og 25.000 kr.
For andet år i træk løb ELSK med Årets Publikumspris. Vinderen er valgt via en afstemning på salling.dk, hvor alle har kunnet stemme på deres favoritbrand blandt de nominerede til Årets Brand.
Prisen går derfor til det brand med bredest opbakning. Det thy-baserede brand ELSK har en vision om at skabe tøj, som belaster miljøet mindst muligt, og som deres kunder vil holde af og passe på.
ELSK har stor fokus på valget af det rigtige materiale i det rigtige tidsløse design, der holder i mange år. De arbejder bl.a. derfor i materialerne Tencel, Seacell, genanvendt og økologisk bomuld.
Som brandnavnet og denne pris foreskriver, elsker ELSKs kunder deres tøj. Prisen blev modtaget af CEO Lars Riis, Sales Manager Emil Fjord og Sales Manager Mikkel Vilhelmsen.
Hos Salling er man stolte over at kunne bringe bæredygtighed på dagsordenen. CEO Marianne Bedsted udtaler:
“Jeg er glad for at Salling igen i år kunne sætte rammerne for både en prisoverrækkelse og en hel eventuge med fokus på mode skabt med fokus på mere bæredygtig mode.
Igen i år var barren sat højt, og jeg vil gerne give en stor tak til vores jury, de nominerede brands, designtalenter, de fire designskoler og de personer og brands i modebranchen, der endnu engang i år har vist stor opbakning til Salling Future Friendly.
Det er vores ambition at fortsætte med at inspirere og motivere både branchen og vores kunder til fremtidig positiv forandring. Jeg er stolt over, at Salling igen i år har været med til at sætte dette vigtige emne på dagsordenen.”