Anmeldelse af “Se dagens lys”: Skræmmende aktuel og tankevækkende forestilling
Fortiden findes ikke. Ægtefællen, jobbet, hjemmet, børnene og vennerne er nye hver dag. Ingen rutiner, ingen kedsomhed og ingen misundelse eller frygt for at gå glip af noget. Skræmmende eller befriende? Det er i hvert fald tankevækkende, så aktuel Svend Åge Madsens fremtidsroman “Se dagens lys” fra 1980, der opføres på Aarhus Teater, er i dagens Danmark.
Det er det omstillingsparate samfund i fremtidens Aarhus, der beskrives. Højbjerg, Viby J og Åbyhøj er steder, handlingen udspiller sig. Et univers hvor konflikt og smerte skal undgås, og hvor man intet ejer. Hverken materielt eller immaterielt. Et liv, hvor det gælder om at nå det hele.
“Godmorgen! Jeg hedder Elef”
Sådan starter hver dag for hovedpersonen i forestillingen “Se dagens lys”. Uden at kende til andet end sig selv starter en ny dag. Elef vågner op i et nyt hus og med en ny familie. Men Elef er ikke som de andre. Han fører logbog og prøver at huske. Da han møder Maya, forelsker de sig i hinanden, og vi følger deres revolution mod det ensrettede styre. På humoristisk og tankevækkende vis møder vi deres hverdag på godt og ondt. De omgår samfundets system, Madam Datam, kommer i karambolage med Hjælpetjenesten alt imens, de bare vil dyrke kærligheden og være lykkelige. Men hvilken lykke? Varinka, en overlever fra det gamle system, skræmmer de “utilfredse” på plads og er på en og samme tid sandheden, døden og evigheden.
Scenografien understøtter handlingen
Med enkle midler har Julian Juhlin skabt et univers, der understøtter forestillingen på bedste vis. Otte transparente huse med neonrør der manøvreres lydløst rundt på scenen. Huskonstruktionen viser, hvordan personerne flytter fra dag til dag og afspejler det ensartede samfund, vi befinder os i. De smukke, pastelfarvede kostumer karaktererne er iført, afspejler den polerede og harmoniske verden, som vi skal forestille os, de lever i. Lydkulissen er gennemført og supplerer scenografien og kostumerne. Dramatisk, romantisk musik og sangen “Jo mere vi er sammen” taler jo sit tydelige sprog.
Indlevelse og pondus
Det er et hold af meget dygtige skuespillere, der er med. De spiller forskellige roller på overbevisende måde. Christian Hetland har hovedrollen som Elef. En sikker præstation. Han spiller over for Anne Plauborg i rollen som den sårbare Maya. Hende møder vi siddende i sengen med et tomt og sigende blik. Indlevende skuespil. Det er Anders Baggesen, der imponerer mig mest. Han spiller med stor autoritet den ildelugtende og usoignerede Varinka, der stinker af harsk smør og hudflager. I en længere monolog viser han, at han mestrer den temperamentsfyldte karakter og har stor pondus. Kim Veisgaard skal også nævnes, idet han, på trods af en birolle, leverer et godt portræt af en mand, systemet har ændret.
De mange spørgsmål
Er dette så idealsamfundet? Svaret er nej! Magen til overfladiskhed skal man lede længe efter. Er det der, vi er på vej hen? Ja, måske… Det er tankevækkende! Der bliver stillet spørgsmålstegn ved livet, lykken, kærlighed og forandringsparathed. Et liv som mange i dag har ondt i. Vi vil ikke gå glip af noget, zapper rundt og er ensomme som aldrig før.
Vurdering
Det er en interessant og helstøbt forestilling, der stiller store eksistentielle spørgsmål uden at sige det direkte. Det hele er velkomponeret, og skuespillerne gør et flot stykke arbejde.
Det er slående, så aktuel “Se dagens lys” er i dag. Svend Åge Madsen rammer hovedet på sømmet her og får os til at reflektere over livet. Det trænger vi nok til! Heldigvis klares det med en god portion humor. Ellers var forestillingen blevet en tung omgang.
På den negative side er der tider, hvor handlingen kun langsomt udfolder sig. Vi har forstået pointerne, og på 2 timer og 15 minutter forestillingen varer, bør det kunne komprimeres.
Tilbage står nu spørgsmålet, om den måde vi tilrettelægger tilværelsen og måden at drive samfund på, er den ideelle? Se forestillingen, og bedøm selv. Romanen “Se dagens lys” lever i bedste velgående – også i 2019. Fem stjerner herfra.
Se mere om Aarhus Teater her:
Spillested: Scala, Aarhus Teater
Spilledato: 13. september til 10. oktober
Spilletidspunkter: Mandag til fredag kl. 19.30. Lørdag kl. 16.00
Priser: 285 kr. inkl. gebyr
Varighed: 2 timer og 30 min. inkl. pause
Af Svend Åge Madsen / Dramatiseret af Julie Petrine Glargaard / Iscenesættelse Rune David Grue / Scenografi og kostumedesign Julian Juhlin / Lysdesign Anders Kjems / Lyddesign Kim Engelbredt
Medvirkende: Christian Hetland, Anne Plauborg, Anders Baggesen, Marie Marschner, Anna Nøhr, Kirsti Kærn, Kim Veisgaard, Frederik Mansø, Magnus Haugaard, Nahla Ravn Kaasing, Johanne Marie Brandt, Malou Ambrosius, Bertram Lyng Engelsted Jarkilde, Viola Madicken Bøhm Vatn, Malthe Rosenkrands Langballe
Forestillingssponsor Aarhuus Stiftstidendes Fond
OBS – Der anvendes stroboskoplys i forestillingen