Forventer omsætning på 60 millioner: Shack-burgere er blevet en millionforretning
Der er nu gået to år siden The Burger Shack for første gang slog dørene op i Aarhus – én mere er på vej, og folkene bag forventer omsætning på 60 millioner årligt fordelt over de nuværende ni restauranter
“Jeg svæver lidt på den lyserøde sky lige nu. Det vil jeg da gerne indrømme.”
Sådan siger medejer af The Burger Shack, Philip Nykjær Kejser, om burgerbarens nuværende succes. Stedet er på to år gået fra udelukkende at have adresse i Frederiksgade 39 til nu at have udvidet til snart at have ni restauranter i Jylland.
“Det er virkelig gået stærkt. Vi var så heldige, at Aarhus tog rigtig godt imod os. Vi havde kæmpe kø fra åbent til luk, da vi startede op, og det var fantastisk,” siger 28-årige Philip Nykjær Kejser, der er født og opvokset i Aarhus, men nu bor i Ebeltoft med sin kone.
“Vores omsætning blev lynhurtigt fordoblet mange gange, og vi kunne bare se, at når folk prøvede det én gang, så kom de sgu igen,” fortæller medejeren.
Konceptet fungerer
Det er absolut ikke, fordi The Burger Shack er ene i byen om at sælge burgere. Alligevel har konceptet med friske råvarer, flammegrillede bøffer og ‘Shack-hygge’ gjort virksomheden til en millionforretning. “Vi skulle gerne nå målet på en totalomsætning på 60 millioner i år på de ni restauranter i udgangen af 2018,” lyder det fra Philip Nykjær Kejser.
Den store omsætning vidner om en kæmpe efterspørgsel, og stedet er da blevet rost til skyerne af danske madanmeldere. Derudover har meterlange køer langs Frederiksgade været hverdagskost, og til restaurantens fødselsdag var man nødsaget til at lukke for online-ordrer, fordi der var 350 ventende bestillinger. Philip Nykjær Kejser har da også et godt bud på, hvorfor så mange mennesker vælger The Burger Shack fremfor konkurrenterne.
“Jeg vil mene, at vi har hele pakken. Hvis burgeren mangler noget, kommer folk ikke igen. Hvis det er for dyrt, så gider de ikke. Hvis det ikke smager ordentligt, så gider de heller ikke rigtig. Men fordi vi ligger rigtig godt til prisen samtidig med, at vores burgere har en rigtig lækker smag, så har vi fået den succes, som vi har,” siger Philip Nykjær Kejser og uddyber: “Du kan jo gå over på MASH og få en burger til 300 kroner, som burde at smage bedre, men realiteten er, at vi mener, at en Shack Burger stadig smager bedst, endda til en sjettedel af prisen.”
Fra Aarhus til Europa
Den uomtvistelige succes har ført til, at ambitionerne er steget gevaldigt. Og derfor startede man i sommeren 2016 lave et franchise-koncept, som i dag har ført til, at fire forskellige individuelle franchises er blevet startet op.
“Vi har en forhåbning om at have 20 butikker i 2020, og i 2025 skal vi gerne være internationale,” siger medejeren, der kun har restauranterne i Aarhus, Trøjborg og Randers, som ikke er franchises. Men det er lige efter planen.
“Vores mål er, at vi kun skal have hovedafdelingen her i Aarhus, mens de resterende butikker skal være franchises. Herfra skal vi styre konceptet, og de andre skal stå for driften.”
Det har været to år med fart på. Også så meget fart, at det kan være svært at forstå for Philip Nykjær Kejser. “Det startede med, at burgerbaren kun skulle indbringe os nogen lommepenge, ved siden af vores fuldtidsarbejde, men nu har vi været nødt til at hyre et halvt dusin personale på et administrationskontor. Det er et kæmpe spring, og det overstiger alle vores forventninger.”