Skejby-dreng kæmper for global forbrugerbeskyttelse

Den nystartede globale IT-virksomhed Biggrey Trust vil stå på forbrugernes side i kampen mod svindelbutikker. Bag virksomheden står den 33-årige iværksætter Torben Linnet Albrekt fra Skejby. For et år siden flyttede han sammen med familien til Miami for at kaste sig ud i sit seneste iværksættereventyr. Med hjælp fra en række større danske og internationale investorer er han nu klar til at indtage positionen som forbrugernes beskytter – i første omgang i Danmark, USA og resten af Europa.
33-årige Torben Linnet Albrekt er iværksætter ind til benet. Han er vokset op i Aarhus Nord og har boet i byen hele livet. Lige så længe han kan huske, har han haft gang i et eller andet projekt. I skolen var interessen for egne erhvervsprojekter en større drivkraft end bøger og undervisning. Derfor valgte Torben Linnet Albrekt også i en tidlig alder at droppe ud af HG, for at satse på tilværelsen som iværksætter.
Han stiftede sin første virksomhed som 18-årig og solgte den igen med millionfortjeneste som 23-årig. Herefter stod han bag opstarten af yderligere fem succesfulde onlinevirksomheder, inden han i 2015 flyttede til Miami og helligede sig arbejdet med det seneste iværksætterprojekt, Biggrey Trust. ”I min karriere har jeg haft op- og nedture, præcis som de fleste iværksættere oplever det. Jeg er selv prøvet at blive snydt noget så grundigt, og derfor tror jeg, det med forbrugersikkerhed og loyalitet ligger mit hjerte så nært. Jeg er meget optaget af at skabe noget, som gør en forskel for forbuger og butikker og skaber trygge rammer, uanset om vi handler i en butik på gågaden eller i en kinesisk webshop,” siger han.
Forbrugertryghed på tværs af grænser
Biggrey Trust er et certifikat til webshops og fysiske butikker, som garanterer forbrugerne ens købsbetingelser i hele verden, sikring mod svindel for op til 34.000 kr. (5000 USD), hjælp til klagesager og ingen sprogbarrierer ved reklamationer. Det er den første certificeringsordning i verden, som dækker forbrugerne globalt, og som både dækker online- og fysiske butikker, forklarer Torben Linnet Albrekt. ”Det anslås, at 4,1 % af alle butikker i hele verden snød deres kunder i 2014. Det er et kæmpe problem for mange danskere, idet mange af de instanser som burde hjælpe forbrugerne hverken dækker, når vi handler i fysiske butikker eller på en udenlandsk webshop,” fortæller han.
Fra Aarhus til Miami
Selvom Biggrey Trust bliver testet i Danmark, valgte den 33-årige iværksætter for et år siden at rykke teltpælene op og flytte til Miami med resten af familien. Og den beslutning har han ikke fortrudt. ”Problemet med svindel er globalt, og hvis vi skal nå målet om at skabe ægte købssikkerhed så kræver det, at vi er tilstede i hele verden. Vi vil skabe tillid mellem mennesker på tværs af grænser og uden undtagelser,” fortæller Torben og fortsætter:
”Vi lancerer Biggrey i USA allerede om få uger og i løbet af året ruller vi ud til de øvrige europæiske lande. Derfor har det været den helt rigtige beslutning for mig at tage skridtet til Miami – og det synes min kone heldigvis også,” siger Torben Linnet Albrekt.
God støtte fra fruen
Konen er en god partner og stor støtte, forklarer han. Hun kommer med idéer og hjælper meget til på sidelinjen – både i virksomheden og privat sammen med deres otteårige søn. Eksempelvis var det hende, der fandt på navnet Biggrey og logoet med elefanten, som ifølge Torben Linnet Albrekt symboliserer loyalitet. ”Hvis du behandler elefanten ordentligt, så er der ingen grænser for dens loyalitet. Men den kan trampe hårdt, hvis den bliver gal. Netop som med Biggrey. Vi vil være der 24/7 for at hjælpe kunderne og de ærlige butikker ved at lægge afstand til svindlerne og de mindre reelle butikker,” forklarer han.
Børsnotering og global udrulning
Biggrey Trust udrulles i første omgang i Europa og USA i løbet af 2016 – og inden for kort tid i resten af verden. Udover den 33-årige iværksætter har en række danske og internationale partnere skudt millioner i udviklingen af Biggrey Trust. Og ambitionerne er store for partnerkredsen. ”Timingen er rigtig, da nethandlen boomer i hele verden. Vores ambition er at blive børsnoteret allerede i 2016 og tilstedeværelse i Europa, Nord-, Mellem-, og Sydamerika samt Kina allerede om få år,” fortæller Torben Linnet Albrekt. Han forklarer, at Danmark er valgt som testland, fordi en stor del af partnerkredsen er dansk. Men også fordi Danmark er et af de lande i verde