Helt vilde tal: Ikonisk skrabejulekalender slår alle rekorder i år
Salget af den velkendte kalender fra Danske Spil slår rekord allerede halvt inde i december, hvor tonsvis af skrabejulekalendere er solgt rundt om i landet.
Danskerne har aldrig skrabet mere, end de gør i år, kan man roligt konstatere. Det er endda på trods af, at danskerne er utrolig digitale i dag.
Ikke siden lanceringen af den nu ikoniske skrabejulekalender i 1994 er der aldrig blevet solgt flere kalendere på nuværende tidspunkt, cirka halvvejs inde i december.
“Det er fantastisk at slå rekord så tidligt i december.
Det beviser, at vores velkendte Quick skrabekalender er en elsket og integreret juletradition i landets stuer, og det er vi enormt stolte over,” siger Martin Dalsgaard, der er Marketing Director i Danske Spil.
I år er mere end to millioner kalendere allerede trykt og sendt ud i butikkerne – og det slår rekorden fra sidste år.
Alene i Region Midtjylland er der solgt, hvad der svarer til knap 6 tons skrabejulekalendere.
I modsætning til tidligere år har Danske Spil i år sat særligt ind på deres digitale tilstedeværelse, men det lader ikke til at holde danskerne tilbage med det traditionelle og hyggelige skraberi.
“Vi har haft en masse digitale aktiviteter op til jul. Og vi har da været lidt nervøse for, at det ville påvirke salget af den traditionelle fysiske kalender, fordi det digitale vækster voldsomt.
Men danskerne kan lide det velkendte, varme og det nære, som forbindes med den klassiske skrabekalender. Det lever fint side om side,” siger Martin Dalsgaard.
Stadig gevinst at hente
Lige siden 1994 har topgevinsten på julekalenderen været en million kroner, og fra 2013 har hele fem danskere hvert år haft mulighed for at fejre julen som nye millionærer.
Dog er det ikke alle danskere, som holder ventetiden ud, og det kan ses hos Danske Spil, der allerede har fundet årets første julemillionær i Skanderborg.
Alligevel er der stadig mulighed for at blive den næste.
“Butikkerne i hele landet har fortsat nogle få kalendere liggende til salg. Foreløbigt har vi kun registeret én vinder.
Der er således stadig fire millioner ude på den klassiske røde kalender og en top-gevinst på fire millioner på Den Store Julekalender. Altså i alt stadig otte millioner kroner i “skrab” til danskerne,” siger Martin Dalsgaard.
Den klassiske julekalender kan stadig købes for 50 kroner i en af Danske Spils mere end 3.000 forhandlere landet over. Den Store Julekalender koster 150 kroner.
Danske Spil oplyser, at der i de seneste 10 år er fundet vindere otte steder i Midt- og Østjylland heriblandt to steder i Aarhus.