Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Lettere at være elbilist: Slut med at bruge el-ladepladser til parkering af fossilbiler

Af Line Ingwar Karlsen
Foto: Unsplash.
Foto: Unsplash.

Der bliver lettere at være elbilist i Aarhus. Rådmand Bünyamin Simsek sikrer nu, at det kun er opladelige biler, der må benytte pladsen ved byens offentlige el-ladestandere.

Det skriver Aarhus Kommune, Teknik & Miljø i en pressemeddelelse.

Mange el- og plug-in-hybridbilejere må ofte se til, hvordan almindelige fossilbiler parkerer ved byens el-ladestandere dér, hvor pladsen ikke er reserveret til opladning.

Det bliver der nu sat en stopper for. De seneste 10 måneder er der nemlig sket en fordobling i antallet af el- og hybridbiler i Aarhus – fra ca. 3.500 ved årets start til ca. 7.000 i dag.

For at imødekomme det øgede behov for at få opladet de fossilfri biler har rådmand for Teknik og Miljø Bünyamin Simsek besluttet, at pladserne ved byens offentlige ladestandere fremover udelukkende må bruges af biler, der kan lades op.

”Det er rigtigt positivt, at så mange aarhusianere vil bidrage til den grønne omstilling af vores by og erstatter fossilbiler med et mere bæredygtigt alternativ. Det skal vi understøtte politisk, så vi sikrer, at der er tilstrækkelig med mulighed for at lade bilerne op rundt omkring i kommunen, også for dem, der ikke har mulighed for at lade op på egen matrikel, ” siger Bünyamin Simsek.

Der er omkring 140 lademuligheder på offentlige vejarealer i Aarhus, og yderligere 90 er ved at blive etableret. I dag er det kun ca. fire ud af seks af pladserne ved ladestanderne, der er forbeholdt el- og hybridbiler.

Pres på staten for flere værktøjer

Teknik og Miljø har løbende gennemført initiativer, der tilgodeser byens elbilister.

Bl.a. er der over årene kommet flere ladepladser, og så er der indført tre timers tidsbegrænsning, så det sikres, at pladserne ikke bruges til langtidsparkering.

Derudover har rådmanden sammen med en række andre kommuner henvendt sig til transportministeren og foreslået, at kommunerne får flere værktøjer til at forbedre vilkårene for borgere med opladelige biler.

”Det giver rigtig god mening, at der kommer et forbedret lovgrundlag, som alle kommuner kan læne sig op ad. Vi oplever f.eks. jævnligt, at fossilbiler parkerer ulovligt på de pladser, som er forbeholdt opladning af elbiler, og derfor har vi foreslået, at lovgivningen bliver ændret, så vi kan hæve bødestørrelsen. Det skal sikre, at færre bryder de regler, som er til for at fremme den grønne omstilling, ” siger Bünyamin Simsek.

Teknik og Miljø går nu i gang med at sætte skilte op ved de offentlige ladepladser, der i dag kan parkeres på. Her vil det fremgå, at pladserne er reserveret til opladning af el- og plug-in-hybridbiler.

Derudover præsenteres byrådet inden længe for en strategi for tank- og ladeinfrastruktur, som fremlægger nye initiativer, heriblandt en model for tilstrækkeligt med ladestandere i fremtiden.