Snart er det forbi: Gratis elbilparkering bliver fortid

Siden 2021 har elbiler i Aarhus kunnet parkere gratis de første fire timer – men senere på året er det slut, skriver Aarhus Stiftstidende.
Målet med ordningen fra Aarhus Kommunes side var at fremme den grønne omstilling.
Ordningen blev dog en del dyrere, end Aarhus Kommune først forventede. For intet gratis er reelt gratis i denne verden, og det har kostet skatteyderne end 36 millioner kroner mod de forventede 9-13 millioner at lade elbilejerne få gratis parkering.
I 2021 var der kun 3264 elbiler i Aarhus, hvor der i 2025 er indregistreret flere end 36.000 i Aarhus.
Den nuværende ordning udløber 1. oktober 2025.
Læs også: Efter rekordår: Aarhus Letbane får flere afgange Teknik og Miljø har påbegyndt en ændring, hvor byens parkeringspladser med ladeinfrastruktur skal blive til deciderede ladepladser.
Der vil derfor komme skilte op ved ladepladserne for at signalere, at man kun må holde der, mens man lader sin bil.
Det er dog ikke fuldstændig slut med gratis parkering for de hårdt prøvede elbilister. 54 lokationer på offentligt areal, hvor man kan lade sin bil, vil fortsat være gratis de første tre timer.
Læs også: Solgt for stort beløb: Ikonisk trofæejendom kommer på nye hænder