Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Spørgeskema

Af Annoncør

Private bruger det, studerende bruger det og virksomheder bruger det. Spørgeskemaer er kommet for at blive.

Kom til bunds med spørgeskema

Annoncør betalt indhold leveret af surveylabs.dk

Når man har brug for at kende til nogle svar, som man ikke selv lige sidder med, så kan det være helt perfekt at gøre gavn af et spørgeskema. Det er blevet set rigtig meget iblandt studerende der sidder med de lidt større og afsluttende opgaver, hvor deres egne meninger og holdninger ikke længere er tilstrækkelige som dokumentation og belæg i opgavesættets besvarelser.

Også når vi ser på de forskellige virksomheder er et spørgeskema blevet et vigtigt værktøj der kan bruges både internt og eksternt. Når en virksomhed bruger spørgeskemaer til internt brug, så er det som regel for at undersøge, hvordan trivslen er på arbejdspladsen eller lignende.

Det kan nemlig være svært for ledere og andre, der ikke arbejder på gulvet på lige fod med de ansatte der, at vide hvordan situationen og arbejdsgangen egentlig fungerer i praksis. Med et spørgeskema der er anonymt, kan en virksomhed dermed få belyst problematikker, som de måske slet ikke kendte til på forhånd.

Spørgeskema til eksternt brug

Det er ikke kun internt at virksomhederne kan vælge at gøre brug af spørgeskemaer. Også eksternt kan virksomheder ved brug heraf blive opmærksomme på, hvad kunderne eller mulige kunder egentlig mener om virksomheden. Der kan opdeles spørgsmål i emner som sortiment, service, renlighed osv.

Måske er det som virksomheden havde regnet med, men er der f.eks. flere af svarmulighederne der lander på noget uventet og det falder lidt i den negative retning, så vil virksomheden her kunne få rettet op inden at det begynder at afspejle sig i kundefald, anmeldelser eller måske endda i form af sygemeldinger fra ansatte der ikke trives.

Det er her hvor de ansatte kan få sat ord på direkte til den øverste gren. Er der tale om en lille virksomhed, så kan det stadig være nødvendigt at lave et spørgeskema, da nogle ansatte måske vil have svært ved at sige det de vil sige ansigt til ansigt.