Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Stor stigning i overnatningstal for turismen på Djursland

Af anders@sommersangdigital.dk
Det samlede antal overnatninger i 2015 er netop offentliggjort af Danmarks Statistik. Tallet for Djursland er stigende. Fra 2012 til 2015 har midler fra Region Midtjylland og EU støttet op om en fælles international markedsføringsindsats af Djursland som feriedestination.

 

Nordmændene valfarter til Djursland

Der er en stigning på 12,3 % i antallet af overnattende udenlandske turister set over de fire år. Destination Djursland har markedsført Djursland med øget styrke på sine nærmarkeder, som er vores nabolande Norge, Sverige, Tyskland og Holland. Stigningen for Norge er samtidig markant højere for Djursland end for Danmark som helhed.

 

Markant stigning

Stigningen for norske turister er i perioden 26,5 % for Djursland mod 9,9 % for Danmark. Visit Denmarks slogan Det er dejligt at være norsk i Danmark passer tilsyneladende rigtigt godt på Djursland. ”Undersøgelser viser at kendskabet til Djursland og særligt til Ebeltoft er højt blandt nordmænd, hvilket er et godt udgangspunkt for at tiltrække flere norske turister til Djursland”, udtaler Flemming Rasmussen, turismedirektør Destination Djursland – ”Vores produkt med mange børnevenlige attraktioner, det hyggelige købstadsmiljø i Ebeltoft og tryg adgang til kysten appellerer til nordmændene.”

 

Djursland kan sagtens bruge mere kapacitet

Der er stor interesse for Djursland i sommersæsonen, og dermed et stort pres på overnatningsstederne. Der er lidt over 15.000 feriehuse på Djursland. Det er dog langt fra dem alle, der udlejes. ”Nordmændene kommer meget koncentreret i sommerferien. Da 77 % af de norske overnatninger i 2015 var i et feriehus, ser vi meget gerne, at endnu flere feriehusejere udlejer deres hus,“ udtaler Flemming Rasmussen. Flere feriehuse til udlejning vil imødekomme en stigende efterspørgsel.

 

Kampagner viser vejen til Djursland

Projektmidlerne er udløst ved at matche et tilsvarende beløb fra Destination Djurslands samarbejdspartnere. Det har været muligt at indgå i nogle større kampagner tilrettelagt i samarbejde med Visit Denmark og målrettet de enkelte markeder. Kampagnerne har både indeholdt traditionelle markedsføringsaktiviteter som eksempelvis husstandsomdeling og onlinetiltag samt en lang række pressebesøg af udenlandske journalister og bloggere. Kampagnerne har betydet en øget synlighed på Djursland som feriedestination, og effekten ses i de stigende overnatningstal. Et godt resultat.

 

Navnet på projektet er Vækst gennem oplevelser og en del af midlerne har også været øremærket til produktudvikling af oplevelser omkring natur- og kystaktiviteter. Som eksempler kan nævnes Oplevelsesplads Bønnerup med en ny kajakbro der giver let adgang til havet, nye cykelkort med 15 anbefalede ture fordelt på hele Djursland og en sommerbemandet naturformidlingsstation ved Femmøller Strand.

 

 

Del artikel

Andre læser også