Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Kæmpe ændringer: SuperBrugsen og Kvickly lukker

Af Jonathan Sten Drivsholm
SuperBrugsen på Vesterbro Torv. Foto: Google Street View
SuperBrugsen på Vesterbro Torv. Foto: Google Street View

Coop gennemfører historiske forandringer, der skal skaffe danskerne bedre og billigere dagligvarer.

Det betyder bl.a., at supermarkedsgiganten lukker SuperBrugsen, Irma og Kvickly for i stedet at etablere Danmarks største supermarkedskæde.

Den kommer helt enkelt til at hedde Coop, som dermed både bliver navnet på koncernen, på varerne, på appen – og altså nu også på den største kæde.

De første butikker i den nye kæmpe-kæde åbner efter sommerferien i år, skriver Coop i en pressemeddelelse.

Coop-kæden kommer til at bestå af de største butikker fra tre af landets mest kendte kæder – nemlig Kvickly, SuperBrugsen og Irma.

Dermed samles de tre kæder under navnet ‘Coop’, som bliver Danmarks suverænt største supermarkedskæde.

Fra otte til tre kæder

De lokale butikker i Dagli`Brugsen – og de butikker, der ikke skal være med i Coop-kæden – skifter på sigt navn til Brugsen og vil blive drevet med størst mulig lokal frihed, så de tilpasses kunderne i byerne.

”Vi står midt i en tid, som vi aldrig har oplevet før i hverken branchen eller Coop. Efter at have leveret rekord-resultat i 2020 og rekord-omsætning i 2021 har vi set en ekstrem ændring i kundernes indkøb det seneste år, hvor de flytter mere indkøb over i discount, og generelt køber færre og billigere varer.

Samtidig er vi ramt af prisforhøjelser fra leverandører, som vi langt fra har fået hjem i vores priser til kunderne. Sammen med eksplosive stigninger i energiomkostningerne, har det medført et meget stor fald i indtjeningen, og vi forventer det dårligste resultat i Coops historie, et underskud på et stort, trecifret millionbeløb.

Men vi vil komme stærkere ud og grundlæggende forbedre vores langsigtede konkurrenceevne i stedet for kortsigtede løsninger.

Derfor gennemfører vi nu denne strategi, som skal skabe fremtidens Coop. Det bliver et meget enklere og meget mere effektivt Coop med styrket konkurrenceevne og kundeattraktivitet, uanset om det er i vores discountbutikker, supermarkeder eller lokale nærbutikker.

Det bliver en stor, men nødvendig rejse – og vi vil inddrage både vores kunder og medarbejdere i at bygge Danmarks førende dagligvarekæder,” lyder det fra Coop-direktør Kræn Østergård Nielsen.

Med den nye struktur går Coop fra at have otte kæder til kun at have tre.

Indtil sidste år havde man: Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta, 365discount, Irma, Coop.dk Shopping og Coop.dk MAD.

Fremover bliver der kun: Coop/Coop.dk, 365discount og Brugsen.

Også slut med Coop.dk MAD

Coop.dk MAD, der de seneste 10 år har leveret dagligvarer direkte til døren over hele Danmark, stopper ved udgangen af februar.

”Vi kan desværre ikke forsvare at fortsætte med at investere så massivt i onlinemarkedet med dagligvarer, hvor ingen endnu har fundet en økonomisk bæredygtig forretningsmodel – og slet ikke når vi vil gøre det under ordnede forhold med overenskomst for chaufførerne,” lyder det fra Kræn Østergård Nielsen.

Til gengæld fokuseres kræfterne på Coops anden og største online-butik – nonfood-forretningen Coop.dk Shopping, der fortsætter under navnet Coop.dk og kommer til at spille tættere sammen med de fysiske butikker i Coop-kæden.

Samtidig fortsætter udviklingen af Coop-appen, som mere end en halv million danskere allerede nu gør brug af hver uge.

Sidste bestillingsdag på Coop.dk MAD bliver 27. februar, og sidste levering bliver 28. februar.

De ca. 230 medarbejdere bliver opsagt, men Coop vil i videst muligt omfang søge at finde jobs til dem andre steder i Coop-familien.

”Ledelsen i Coop.dk MAD anført af direktør Lars Rasmussen og hele teamet på terminalen i Vallensbæk og de mange chauffører har gjort et fremragende job, skabt en velfungerende drift og givet kunderne en meget tilfredsstillende service.

Men lige som alle øvrige aktører i Danmark må vi konstatere, at forudsætningerne for at drive et både lønsomt og ansvarligt online-supermarked ikke kan ses så langt øjet rækker,” lyder det afsluttende fra Coop-direktør Kræn Østergård Nielsen.

Del artikel

Andre læser også