Takeaway til døren – og ikke mindst til tiden!

Takeaway er godt – eller kan være det. Men at stå i kø, og vente på at få sin mad med hjem, er ikke fedt. Slet ikke med de trafikale problemer, der er i Aarhus for tiden. Det holder ikke – især ikke, hvis det er varmt mad, man gerne vil have med hjem. Jeg har præsteret at holde i kø med varm mad til familien i 35 minutter. Det var også 3,1 kilometer, jeg skulle køre. Og ja, maden var kold og kedelig, da jeg kom hjem. Flere og flere, af de bedre spisesteder, er begyndt at levere deres mad. Både selv, men også gennem andre, som sørger for leveringen af takeaway i Århus. Blandt andet Just Eat. De har deres egne biler og er, efterhånden, blevet ret gode til at overholde leveringstiderne. Ud over det, så har de et pænt udvalg af spisesteder i deres portefølje.
Til døren
I mange lande er der kutyme for at få maden bragt hjem til sig selv. Sådan kan man ikke ligefrem sige, det er i Danmark. Jo, hvis du køber 15 kuverter – og gerne mere, ja, så kan du godt få maden bragt ud. Mindre end det, så må du selv troppe op efter den. Takeaway skal leveres til døren. Det er nu engang det, jeg bedst kan lide. Det er god service – også selvom det koster lidt.
Omhyggelighed
Just Eat er den ældste spiller på banen. Deres opgave er at levere maden. Før i tiden var deres logistik ikke god. Der var, ofte, stor ventetid – og så kom de en del efter aftalt tid. Irriterende. Men for et par år siden købte de et nyt logistiksystem. Det virker. Vi har regnet på de sidste 15 leveringer, vi har fået fra Just Eat. 13 ud af 15 leveringer kom til tiden eller før. Kun to var forsinket – henholdsvis seks og 16 minutter. Det er godt gået – og det er også en af grundene til, at vi bruger Just Eat, når vi har møder eller bare skal have mad til tiden.
Timing og tilrettelæggelse
Vi spurgte Just Eat, hvordan pokker de kunne komme til tiden, når vi andre måtte sidde i kø, gang på gang. Det er da tankevækkende at Just Eat i 94% af ordrerne leverer til den aftalte tid. Vi har diskuteret dilemmaet her på Aarhus Update, og sætter os for, at finde ud af det, da holdet her samlet får takeaway mange gange om ugen.
Information er afgørende
Hos Just Eat har man set vigtigheden af, at kunderne bliver informeret om eventuelle forsinkelser. Selvom det i dag, næsten, er normalt, at komme for sent er det en uskik. Man spilder andre folks tid, og det er bare ikke okay. Så hvis man bestiller sin mad til klokken 19.00, forventer man også, den er der. Plus-minus fem minutter er vel okay. Vi spurgte leveringsdirektøren, Jesper L. Jakobsen, hos Just Eat om, hvor ofte de kommer for sent. Han fortalte, “det sker sjældent, at vi kommer for sent, da vores systemer gør det muligt at se, hvornår kunden modtager sin ordre, og skulle vi mod forventning blive forsinkede, sørger vi altid for at informere kunden undervejs. Men cirka 3% af ordrer kan blive op til 10 minutter forsinkede, og 3 % mere end 10 minutter forsinkede. Når det sker, er det oftest faktorer, som vi ikke selv er herre over hos Just Eat. Det kan f.eks. være en restaurant, der har travlt med kunder i restauranten. Og så kan store sportsbegivenheder, koncerter, demonstrationer og festugen spille ind i leveringstiden. Men vi informerer altid kunderne, hvis vi skulle være forsinkede”.
Et spørgsmål om det “rigtige” teknik
Det er flotte tal, og det er heller ikke så ofte, man hører om de store forsinkelser. Men hvad har I gjort, eller gør for at holde leveringstiden? “Vi bruger den nyeste teknologi, og derudover overvåger vores operationscenter alle køretøjer og ordrer. Det betyder, at vi altid ved, hvor hver enkelt ordre er, og hvornår kunden kan forvente at modtage den. Derfor kan vi informere kunden undervejs, også når trafikken i Aarhus spidser til”, siger Jesper L. Jakobsen. Det er fint nok, men da der skal levende mennesker til at køre bilerne, så kan teknikken vel ikke løse problemet alene. Sandt nok, siger Jesper L. Jakobsen. Vi justerer vores bemanding efter, hvor travlt der historisk set er. Hvis der f.eks. er landskamp i fodbold eller håndbold, ved vi, der bliver ekstra travlt. Vi ved også, at der er ekstra trafik fredag og op til helligdage, hvor vi derfor skal have ekstra bemanding på. I Aarhus har vi også styr på alt det vejarbejde, der er for tiden, og har fundet alternative ruter”.
Hemmeligheden bag levering til tiden
Jesper L. Jakobsen, hos Just Eat, fortæller, “digitaliseringen har givet os helt nye muligheder for convenience, og vi kan se, at aarhusianerne gerne vil betale for at få lækker take away leveret til døren. Men det er ekstremt vigtigt, at maden kommer til tiden. Hvis maden bliver leveret for sent af en chauffør, der er i dårligt humør, bliver det et irritationsmoment. Derfor bruger vi hos Just Eat helt ny teknologi, så vi altid ved, hvor ordren er, og hvornår den er fremme, ligesom vi også sender en sms med den præcise leveringstid til kunden. Vi sørger også for, at vores personale er smilende og glade. Både i restauranten, hvor maden hentes, og når den leveres ved kundens hoveddør”. Alt i alt kan man roligt sige, at Just Eat har taget deres opgave alvorligt, og ikke mindst arbejdet konstruktivt med tidligere tiders kritik over lange leveringstider.