Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Musikhuset Aarhus: Tarzan svingede sig ind over publikum med fortryllende junglemagi

Af Pernille Søborg

Store platforme og lianer hænger ned fra loftet i hele salen. Scenen er lavet om til en jungle. Tarzan og gorillaerne svinger sig ind over scenen og ud over publikum. Jungletrommerne lyder og skaber sammen med den eminente lydkulisse, scenografi, lyset og akrobater en fremragende musical. Det er Fredericia Teaters version af Disneys klassikeren Tarzan, der i den kommende periode udspiller sig i Musikhusets Store sal i Aarhus. Det gør de intet mindre end fantastisk!

Den velkendte kærlighedshistorie

Lyset dæmpes og junglelydene intensiveres. Far og mor, Greystoke, sænkes ned fra loftet med babyen i armene. Musikken spiller, og de store LED-skærme omkranser scenen med junglebilleder. Det er som en film. Straks er vi i gang med den hæsblæsende forestilling om drengen Tarzan, der bliver opfostret af gorillaer i den afrikanske jungle. Vi ser, hvordan den unge Tarzan ikke passer ind i flokken og kæmper for accept af gorillalederen Kerchak. Gorillamoren Kala og Tarzans trofaste ven, Terk, giver dog aldrig slip på Tarzan. I mødet med den rige og smukke kvinde, Jane, der er på eventyr med sin far, professor Porter, bliver Tarzan forelsket og overvejelser over identitet, familie, venskaber og kærlighed tager over.

Junglemagi

Scenografien er fortryllende. Lige som en Disney udgave af Tarzan skal være. Knivskarpe LED-skærme med eventyrlige animationer som brusende vandfald, ildfluer og blafrende palmer sørger for en meget virkelighedsnær og livagtig visuel junglemagi. I siderne snor junglen sig på plateauer, hvorfra gorillaer og Tarzan med fængende akrobatik og forrygende parkour-sving svinger sig ud over publikum i lianerne.  Storslået!

Troværdige kostumer

Figurerne er som taget ud af tegnefilmen Tarzan. Gorillaerne er iført naturfarvede pludderbukser, læder på skuldre og arme, huer, rastafarihår og et godt lag sminke. Ved hjælp af deres bevægelsesmønstre, omsorg, drillerier, kravlen rundt og gangen på deres knoer fanger publikum hurtigt gorilla-præmissen. Igennem kostumerne virker gorillaerne troværdige. Koreografierne er legende og fungerer godt.

Fotograf: Malmose.com

Tekniske effekter og velspillende liveorkester

Lydsiden er prikken over i´et. Den driver forestillingen frem godt hjulpet af surroundsound, der får hele Musikhuset til at vågne op, når fx leoparden knurrer bag dem. Musikken, der er skrevet af Phil Collins, bliver leveret af et stort og velspillende orkester, der sidder bag scenens bagtæppe og giver energi og liv til forestillingen. Et levende orkester kan noget. Desværre var de skjult under hele forestillingen, men musikken var fremragende. Til et godt orkester hører også gode sangere. Skuespillerne i Tarzan kan synge. De har store stemmer og kan udtrykke stærke følelser gennem sangen.

En rigtig Tarzan

Skuespillerne gør det godt. De giver personlighed til karaktererne. Den unge Tarzan spilles af Arthur Ditlev Wadstrøm. Han imponerer. Er charmerende, slår vejrmøller, kan spille skuespil og får hårene til at rejse sig på publikum, når han synger. Kim Ace Nielsen spiller den voksne Tarzan. Han viderefører de gode takter og er indbegrebet af en veltrænet Tarzan, der slår sig på brystkassen og brøler. Iført lændeklæde og lange dreadlocks balancerer han flot mellem “gorilla” og  vildmand, der gennemgår en udvikling. Gorillavennen Terk spillet af Diluckshan Jeyaratnam skal fremhæves for musicalstemmen. Kim Ace Nielsen og Diluckshan Jeyaratnam kravler, springer og svinger sig rundt på scenen, mens de synger og agerer. Det kræver sin mand!

Fotograf: Malmose.com

I rollen som Jane ses Regina Sloth. Hendes uskyldige ansigt og naivitet passer glimrende til Jane, der siger alt, hvad der falder hende ind. Hun synger smukt. Men stemmen har visse udfald i sangen, hvor det kan være svært at høre teksten. Ærgerligt!

Perfekt gestik

Maria Skuladottir spiller Tarzans gorillamor, Kala. Moderkærligheden og omsorgen er åbenlys, og med sangstemmen fylder hun hele Store Sal ud. Specielt i åbningssangen “To liv, et kærligt hjem”, hvor hun lige har mistet sin unge. Overfor hende spiller Teit Samsø alfahannen Kerchak, der både er afvisende og blød. Begge imponerer de med gestik som en ægte gorilla.

Fotograf: Malmose.com

Vurdering

Der er stor ros til hele besætningen for musicalen Tarzan. Den er scenisk betagende, musikalsk imponerende og skuespillerne leverer flotte og energiske præstationer. At synge, danse og svinge sig som gorillaer i lianer er helt sikkert ikke en let sag.

Der er ikke meget at sætte en finger på. Fortællingen er dog barnagtig og den simple fortælling bruger de lang tid på i starten. Men det er jo en familieforestilling, og der er noget for både store og små. Elementer af forestillingen går hen over hovedet på de små, mens der lystigt grines af de voksne. Budskabet om at holde fast i familien og kærligheden på trods af baggrund og forskellighed forstås uanset, hvilken alder man har.

Der skal dog ikke herske nogen tvivl om, at Tarzan er værd at se. Den er fængende, og når selv små børn sidder stille i over to timer, så har musicalen ramt plet.

Det stående bifald var fuldt fortjent og seks stjerner herfra.

Disneys Musical Tarzan af Fredericia Teater