Ugens koncerter på VoxHall i uge 4
Den står på soul og funk samt alternativ metal på VoxHall i denne uge. Kom med til soul-funkfest når Ridin’ Thumb denne aften besøger Aarhus og VoxHall.
Ridin’ Thumb
Dato: 27.01.17
Tidspunkt: 20/21 (døre/koncert)
Sted: VoxHall
Genre: Soul/funk
Link til arrangement:
Tight og tempofyldt funkshow
Ridin’ Thumb, der er kendte for at skabe en fest på dansegulvet, har denne aften både Jonas Winge Leisner, Niels H.P. og Kuku Agami i front. Denne konstellation lægger op til en tur hele vejen rundt i Ridin’ Thumbs bagkatalog, som forrige år blev udvidet med albummet ”People”: Du kan derfor forvente et tight og tempofyldt funkshow, der tager publikum med ind i et musikalsk univers, hvor soul, funk, disco og jazz kun er nogle af elementerne.
Nostalgisk tilbageblik
Ridin’ Thumb udgav i 1995 deres første album ”Different Moves – Different Grooves”, og i løbet af de følgende 20 år har bandet foruden et hav af koncerter brugt tiden på at udgive ”21st Century Funk”, ”Work It Out” og ”People”. Koncerten vil således også blive et nostalgisk tilbageblik på 20 års dansk funkhistorie og et kærligt gensyn for funklovers. Og så har bandet et par nye numre med fra 2016.
Line-up:
Jonas Winge Leisner – vokal
Kuku Agami – rap
Niels H.P. – vokal
Joakim Pedersen – keyboards
Martin Finding – guitar
Nicolai Halberg – guitar
Jens Kristian Uhrenholdt – bas
Felix Ewert – trommer
Hendrik Jørgensen – trompet
Carsten Andersen – trompet
Samuel Hejslet – tenor saxofon
Kasper Wagner – baryton saxofon
Helmet
Amerikanske Helmet bygger bro mellem metal og hård indierock i deres både riff-baserede og eksperimenterende metal, der rummer elementer af alt lige fra støjrock til post-hardcore.
Dato: 28.01.17
Tidspunkt: 20/21 (døre/koncert)
Sted: VoxHall
Genre: Alternativ metal
Link til arrangement:
Helmet blev dannet i New York i 1989 og var fra start først og fremmest sanger og leadguitarist Page Hamiltons projekt. Bandet albumdebuterede det efterfølgende år med “Strap It On”, der blev betragtet som en art sofistikeret heavy metal, og som ikke mindst banede vejen for en pladekontrakt med Interscope Records. Med dem i ryggen udgav Helmet i 1992 toeren “Meantime”, og så tog begivenhederne ellers fart – albummet solgte til guld-certifikat og har den dag i dag rundet to millioner solgte eksemplarer. Dermed er værket bandets til dato største kommercielle succes, men “Betty” fra 1994 var tæt på at støde det af tronen, og i det hele taget nød gruppen stor succes i start- og midthalvfemserne. “Aftertaste” (1997) matchede ikke helt forgængerne, og i kølvandet på netop “Aftertaste”-turnéen gik bandet i opløsning – det var i 1998, hvor bandleder Hamilton kunne konstatere, at det efter ni år, 1600 koncerter og fem album (herunder opsamlings-albummet “Born Annoying” (1995)) var blevet tid til at trække stikket.
Bandets ottende album
Helmet genopstod dog i midten af 00’erne, hvor Page Hamilton således blev overtalt til at udgive sin nye musik under Helmet-navnet frem for at hitte på et nyt navn. Det resulterede i første ombæring i “Size Matters” (2004), og efterfølgende i “Monochrome” (2006) og “Seeing Eye Dog” (2010), mens det her i 2016 gælder bandets ottende album, “Dead To The World”, der udkommer i slutningen af oktober. Helmet har over årene gennemgået en lang række ændringer i besætningen, og Hamilton er da også eneste tilbageværende, originale medlem – her i 2016 flankeres han af rytmeguitarist Dan Beeman, bassist Dave Case og trommeslager Kyle Stevenson, der har været ombord siden henholdsvis 2008, 2010 og 2006.