Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Undersøgelse af luftkvaliteten: Aarhus Havn kommer bekymrede borgere i møde

Af anders@sommersangdigital.dk
En undersøgelse af luftkvaliteten på Aarhus havn viser, at man roligt kan opholde sig på havnen og tæt på krydstogtskibene i gadeplan. Men beregningerne viser også, at EU’s grænseværdier for NO2 (kvælstofdioxid) overskrides fra 25 meters højde og opefter i de cirka 8 timer, hvor skibene ligger i havn.

 

Undersøgelsen, der er gennemført af Nationalt Center for Miljø og Energi ved Aarhus Universitet, siger ikke noget direkte om grænseværdierne mellem gadeplan og 25 meters højde. Det har bekymret nogle af byens borgere, og den bekymring tager Aarhus Havn alvorligt. Derfor har Aarhus Havn sammen med Aarhus Kommune besluttet også at få undersøgt forholdene i de højder.

 

”Vi vil gerne finde en løsning, der er tryg for byens borgere. Derfor har vi besluttet, at hvis ikke resultatet af den undersøgelse forligger inden næste anløb, eller hvis undersøgelsen viser, at der er problemer med grænseværdierne mellem gadeplan og 25 meters højde, vælger vi at flytte krydstogtskibene til Omniterminalen. Her vil problemstillingen være langt mindre på grund af stor afstand til både erhvervs- og boligbyggeri,” siger havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen.

 

Han peger på, at Aarhus Havn allerede er i gang med at undersøge muligheden for at etablere et landstrømsanlæg på havnen således, at et krydstogtskib kan koble sig til landstrøm og dermed slukke for motoren, mens det ligger i havnen. Dog er det fortsat kun et begrænset antal skibe, der har landstrømsopkobling.

Undersøgelse af luftkvaliteten: Aarhus Havn kommer bekymrede borgere i møde

”Landstrøm kan være en løsning, men problemløsningen er relativ begrænset, hvis Aarhus Havn er alene om at etablere et landstrømsanlæg. Derfor bør der findes en fælles løsning for hele Danmark som minimum, men endnu bedre for hele Østersøregionen. Luftkvaliteten er jo som bekendt ikke landespecifik, men påvirkes hen over landegrænserne,” fastslår Jakob Flyvbjerg Christensen.

 

Han peger desuden på, at fremtidsteknologier er på vej. Fx forventer flere, at krydstogtskibe i fremtiden vil sejle på flydende naturgas (LNG), som betyder væsentlig reduceret luftpåvirkning.

 

Aarhus Havns undersøgelse af muligheden for etablering af landstrøm forventes færdig medio juni.

 

Del artikel

Andre læser også