Nyhedsbrev

Artikler med:

Nyeste artikler

Afslører åbningsdato: Fransk restaurant slår snart dørene op i Frederiksgade

Der er tradition for store madoplevelser i Frederiksgade 74.

For år tilbage var det her, Substans holdt til, og senest har adressen tilhørt SYV NI 13, der netop er flyttet ind i det nyopførte højhus TRÆ på Sydhavnen.

Dermed er det blevet tid til et generationsskifte i lokalerne, hvor der heldigvis også kommer til at dufte af god mad fremover.

I disse dage arbejder Ida-Marie Ravn Holtzmann, Gorm Antonsen og Mads Emil Guldberg Pedersen på højtryk på at opdatere rammerne og skabe de bedst mulige betingelser for deres nye restaurant og bar.

RESTAU74 er navnet på det nye spisested, der nu er klar med åbningsdatoen: Torsdag 1. maj.

Kunne ikke slippe idéen

Da de tre venner, der alle har arbejdet på enten Elle Belle eller SYV NI 13 indtil for nylig, blev tilbudt at overtage lokalerne, var de ellers ikke synderligt varme på idéen.

“Vi sagde ret hurtigt nej. Jeg tror, det var lidt for nervepirrende. Vi kender branchen rigtig godt og ved, hvor meget arbejde man skal lægge i det for at få et godt resultat, så det virkede som et stort sats.

Men så gik der en måneds tid, hvor idéen bare blev ved med at rumstere hos os,” fortæller Gorm Antonsen, der i flere år har snakket med kokkekollegaen Mads Emil Guldberg Pedersen om at starte noget sammen.

De to har hidtil manglet en tredje partner, og her kom Ida-Marie Ravn Holtzmann ind i billedet. Hun kunne heller ikke slippe idéen, da først den begyndte at spire.

“Den voksede bare i hovederne på os, og vi blev ved med at snakke om det,” siger hun.

Franske erfaringer

Selvom de lige nu står midt i en hård renoveringsproces, er trekløveret ikke i tvivl om, at beslutningen var den helt rigtige. De glæder sig til at se det færdige resultat og invitere gæster ind i deres egen restaurant.

Aarhusianerne kan se frem til et uformelt univers med franskinspireret mad på menuen.

“Vi bliver et fransk landkøkken med udgangspunkt i de klassiske franske teknikker. Tanken er at bruge råvarerne 100 procent og udnytte alle smage, så vi i sidste ende får noget varm og velsmagende mad ud af det.

Vi bestræber os på at bruge råvarer, mens de er i sæson. Der er selvfølgelig nogle ting, der ikke gror her i Danmark, men vi prøver at være så bæredygtige som muligt og bruge lokale ingredienser,” forklarer Gorm Antonsen, der i sin elevtid har arbejdet på den nordfranske Michelin-restaurant Auberge du Vert Mont.

Mads Emil Guldberg Pedersen supplerer:

“Vi kommer både til at have et a la carte-kort og en menu, man kan vælge. Konceptet bliver ikke decideret social dining, men vi læner os lidt op ad det, fordi vi lægger op til, at maden skal deles.”

Hvide duge er bandlyst

I øjeblikket er det rå lokaler, der gemmer sig bag facaden, men når renoveringen er ovre, kan man forvente fransk bodega-stemning i Frederiksgade 74.

Afslører åbningsdato: Fransk restaurant slår snart dørene op i Frederiksgade
Ida-Marie Ravn Holtzmann, Gorm Antonsen og Mads Emil Guldberg Pedersen har en fælles fortid på Elle Belle og SYV NI 13. Nu skal de stå på egne ben.

I restauranten kommer der til at være genbrugsfund på både vægge og borde, men hvide duge er til gengæld bandlyst.

“Man skal kunne komme herind på en hverdag for at få en god restaurantoplevelse uden at trække i sit stiveste puds. Men du skal også kunne komme i weekenden og fejre 40 års fødselsdag med knald på og megagod service,” forklarer Mads Emil Guldberg Pedersen.

Selvom RESTAU74 bliver noget helt andet end forgængeren, lever ånden videre i den unge trio, der er i fuld gang med at sætte deres eget præg på lokalerne.

“Vi har en kæmpe fordel i, at vi kender lokalerne. Vi ved, hvordan vi skal arbejde for at køre den bedst mulige service og give gæsterne en god oplevelse.

Vi kommer til at bevare den ånd og energi, som SYV NI 13 har haft. Vi har lært sindssygt meget af at arbejde med de drenge, og vi kommer til at føre deres værdier videre i vores restaurant – bare på vores egen måde,” fastslår Gorm Antonsen.

RESTAU74 får plads til omtrent 50 gæster. Dertil kommer lidt ekstra pladser i baren, ligesom trekløveret håber at få grønt lys til udeservering i Frederiksgade.

Restauranten slår dørene op torsdag 1. maj. Du kan følge RESTAU74 lige her

Del artikel

Korte videoer

 


 


 


 


Udvalgte artikler

 


 


 


Mest læste historier i dag




 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Tilladelse til politiske reklamer

For at støtte den demokratiske samtale, vil vi gerne spørge om din tilladelse til at vise dig politiske reklamer på denne hjemmeside.

Du vil altid kunne se, hvem der er afsender af reklamen, og hvorfor du ser den. Vi anvender aldrig følsomme oplysninger som din politiske overbevisning til at målrette reklamer.

På alle reklamer kan du finde kampagne id, som du kan bruge til at finde al info på om kampagnen på https://politiskreklame.dk/

Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage.