Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Velkomsten – mere vigtig end du tror!

Af Line Ingwar Karlsen

Jeg var forleden dag på en kro. Det var ikke på landet, men et stenkast fra Aarhus. Maden var god. Det samme var vinen. Men det, jeg husker bedst, var velkomsten. Den slog alt. Det er den, jeg husker, når jeg tænker tilbage på kroen og frokosten. Hvorfor, vil jeg fortælle her.

 

For det første var der en stor tavle ved døren. Her stod, “Velkommen til kroen” og “Kom indenfor”. Nu er ord taknemmelige, men der var friske blomster. Døren var nymalet. Ingen cigaretskodder. Ingen skidt på jorden. Hækken var pænt klippet. Det var et indbydende indgangsparti. Da jeg lukkede (hoved)døren op, kom en smilende tjener os i møde, og sagde “Velkommen hertil”. Næste sætning var, “hvad kan jeg gøre for jer”. Alt sammen virkede oprigtigt og fremført med hjertelighed. Selv om tjeneren velsagtens får løn for sit arbejde, så føltes det som om, hun oprigtigt var glad for at se os. Vi spurgte efter en ledigt bord, da vi ville spise en frokost. “Hun sagde ja da, der er frit valg” og viste vej til de borde, han mente, var de bedste. Vi havde knap nok sat os ned, da hun med et smil på læben spurgte, om vi ville have noget vand at drikke, imens vi kiggede i menukortet, som hun havde taget med på vejen ned til bordet. Inden vi fik vores vand, var denne smilende, venlige og hjertelige tjenere allerede foran med tre point. Umiddelbart verdens letteste sejr.

 

Har du tænkt på, hvordan du byder gæster velkommen hos dig?

Det er ikke svært. I grunden såre simpelt. Man kan vinde meget og mange gæster med et smil, lidt ydmyghed og en hjertelig modtagelse. Prøv at se din indgang og modtagelse med gæsternes øjne. Hvad signalerer den? Hvis det er ligegyldighed og uorden, man møder. Er det en lukket og ligegyldig modtagelse man mødes med, så er du bagud på point fra starten.

 

Er du sjusket med velkomsten, er du generel sjusket

Vi vil ofte, både bevidst og ubevidst hæfte os ved de første indtryk vi møder. Det er ofte også det, vi husker. Derfor er modtagelsen så vigtig. Uanset om jeg besøger dit hjem, eller din restaurant. De fleste af os ved det godt, men af en eller anden grund har vi en tendens til at glemme det, igen. Blot et gæt.

 

Når jeg ser tilbage på de velkomster, jeg har fået på restauranter og caféer det sidste halve år, så er der plads til forbedringer. Der er nogle, der gør det godt. Enkelte der gør det rigtig godt. Men, desværre er der mange, som har en sjusket, upersonlig og til tider pinlig modtagelse af gæsterne. De værste er dem, hvor der står et skilt med teksten, “Vent her”. Nogle gange er der kø foran skiltet. Her står man så pænt, indtil en tjener får tid og lyst til at anvise et bord, eller spørge os om hvad vi har på hjertet. Nogle gange kan man stå og glane i fem minutter eller mere. At kalde det en velkomst virker forkert, da man jo netop ikke føler sig velkommen. I min bog fortæller sådan en modtagelse, desværre, ofte, hvordan aftenens betjening vil blive. Ligegyldigt, upersonligt, arrangeret og til tider amatøragtigt. En gang imellem tager vi fejl, men alt for ofte kommer førstehåndsindtrykket til at holde stik.

 

 

Del artikel

Andre læser også