Aarhus Festuge: Tusindvis af Festugeprogrammer skal nu isolere danske hjem
15.000. Så mange Festugeprogrammer kom ind ad døren blot to timer inden, Festugen blev aflyst. Og hvad gør man så med dem, når de ikke længere skal deles ud til aarhusianerne?
Sidst på formiddagen 13. august kørte en fragtbil ind foran Festugens kontor i Officersbygningen i Aarhus C og læssede tre paller med i alt 15.000 highlightprogrammer af – et 32-siders program der guidede til de største oplevelser i Festugen 2020.
To timer senere blev Festugen 2020 aflyst. Og hvad gør man så med de kilovis af Festugeprogrammer, der med ét mistede deres formål?
Sammen med 10.000 eksemplarer af Århus Stiftstidendes Festugeavis, der blev leveret i ugen op til aflysningen, er de 15.000 highlightprogrammer med hjælp fra Papiruld Aarhus og Papiruld Danmark nu blevet til isoleringsmaterialet Papiruld. Fremover vil poserne med forvandlede programmer kunne købes i byggemarkeder og sammenlagt kunne isolere fire gennemsnitlige parcelhuse med 200 mm isolering.
Ifølge beregninger fra Papiruld Danmark betyder det, at de 25.000 programmer og Festugeaviser som isolering vil kunne spare miljøet for 1,5 millioner tons CO2.
Håbet har været, at mest muligt af det, der nu ikke blev brug for, kunne genbruges eller få gavn på andre måder, end det oprindelig var tiltænkt, fortæller Festugedirektør Rikke Øxner.
Festugen 2020 blev ikke, men vi har forsøgt at vende det negative til noget positiv og kigge på, hvordan Festugen 2020 alligevel kan sætte et positivt aftryk. Selvom vi selvfølgelig ville ønske, at de havde opfyldt deres egentlige formål, er det dejligt at vide, at resultatet af de mange timers arbejde ikke bare samler støv i kælderen eller bliver sendt på forbrændingen, men at Festugen derved har et aftryk i vores by og i det stille gør en forskel, siger Rikke Øxner.
Da aflysningen ramte, var der blot to uger til Festugen, og dermed var det meste materiale produceret og leveret. Derfor er det ikke kun highlightprogrammerne, der har fået nyt liv og et andet formål.
Aarhus Festuge har delt 300 aktivitetsbøger ud til børnene på Chr. IX’s børnehjem og Aarhus Krisecenter. Samtidig er 100 af de overskydende muleposer, mundbind og keyhangers delt ud til byens hjemløse, og derudover har omkring 400 personer valgt at støtte op om Festugen ved at købe overskydende merchandise fra den Festuge, der aldrig blev. T-shirts, muleposer, mundbind og plakater sælges fortsat fra Festugens webshop. Sidst men ikke mindst har lysskilte, der oprindelig skulle lyse op i Festugen, fået et ekstra formål ved med temaet ’In It Together’ at bakke op om byens handels-, restaurations- og kulturliv og opfordre aarhusianerne til at bruge deres by i julemåneden.