Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Aarhus Teater: “Kongens fald” – en van(d)vittig visuel oplevelse overtog manuskriptet

Af Freja Dumont

Gulvet er fyldt med vand. Vand, der er livgivende og dødbringende. Fire mennesker agerer hest og rytter, kroppe hænger ned i kæder, og slangemennesker går i bro hen over scenen som larver. Teatrets lounge og dele af salen inddrages som scene. En forrygende og dragende scenografi løftede “Kongens fald” på Aarhus Teater, der handlingsmæssigt var lidt tynd.

 

Aarhus Teater: “Kongens fald” - en van(d)vittig visuel oplevelse overtog manuskriptet

 

I et samarbejde mellem Det Kongelige Teater og Aarhus Teater er Johannes V. Jensens store danske romanklassiker “Kongens fald” blevet dramatiseret. Vi er øverst i kulturarvens hierarki. Romanen er kåret som den bedste danske roman i forrige århundrede. Den 33-årige dramatiker, Henrik Szklany, har bearbejdet Johannes V. Jensens episke mesterværk fra 1901 til Aarhus Teaters Store Scene. Det er ikke en let sag. Szklany har bearbejdet teksten og til en vis grad formået at bibeholde sætninger og ord fra originalen, hvilket trækker op hos mig.

 

Ramme omkring historien skaber ro i kaos

“Kongens fald” handler om, at ville det gode og kærlige, men gøre det onde og hadefulde. Hver ny scene får, på et transparent fortæppe, en overskrift. Forbogstavet er dannet af levende, halvnøgne kroppe, der bevæger sig. Efterfølgende bliver kapitlet sat i ramme af en fortæller, der specielt hvis man ikke har læst bogen, holder os i hånden hele vejen og guider os igennem det store værk, hvilket skaber overblik. Det kan lyde skabelonagtigt, men her virker det godt.

 

Det danske vægelsind

Vi er i 1500-tallet. Limfjordsdrengen og soldaten Mikkel Thøgersen og kong Christian 2, to drømmere og fantaster, vil det hele, men de er vægelsindede og evner ikke at handle i tide og gribe livet, når de står ansigt til ansigt med det.

Vi møder det beskidte og det smukke, det rene og urene, samt livsviljen og dødsdriften i et to timers langt malerisk stykke. Vi kommer omkring emner som voldtægt, mord, tvivl, længsel og Det stockholmske blodbad.

 

Et teknisk udstyrsstykke

Den catalanske instruktøren Carlus Padrissa har skabt en imponerende scenografi. Et teknisk udstyrsstykke der lige fra starten fascinerer og fører os ind i en anden tid. Det er opfindsomt og visuelt stærkt. Svingende plankegulve agerer skibe, store skålformede trådkurve, en kanon og stjernekikkert samt vand på gulvet og vand i store kar, som skuespillerne falder ned i, skaber dynamik og underholder os. Til at underbygge tid og sted projekteres levende billeder op på bagscenen.

Scenografiens visuelle opsætning hjælper os igennem stykket.

 

Lydeffekter og violinspil live

På den første balkon står musikeren, Adele Madau. Gennem avancerede lydeffekter og imponerende violinspil sørger hun for spænding, at udtrykke karakterernes følelser og de rette lyde, der skal understøtte handlingen, og hun skaber en perfekt lydside.

 

Skuespillerne når os ikke

Karaktererne i “Kongens fald” gennemgår ikke nogen synderlig udvikling. Det er som om, det smitter af på skuespillerne, der ikke kan rive sig løs af den faste scenografi, og de støjende omgivelser. De når ikke helt ind under huden på os. Maria Rossing gør det dog glimrende som fortæller og Mikkels barnebarn, Ide. Hendes stemme er fængende, sikker, og hun skaber en god sammenhæng i stykket. Skuespillerne leverer fint. Men fælles for dem er, at de ikke når helt ud over scenekanten.

 

Plusser og minusser

Det stående bifald lod vente på sig. Publikum sad måske ligesom jeg tilbage og var lige så tvivlende som stykkets hovedperson.

 

På den positive side vil jeg rose Det Kongelige teater og Aarhus Teater for at kaste sig ud i så stor en opgave som “Kongens fald” er. Også  scenografien skal fremhæve. Fascinerende, storslående og overraskende. Det var en oplevelse i sig selv og også ros til skuespillerne, der formåede at agere i vand på gulvet, i kar og fra loftet.  

 

Af minusser må jeg erkende, at specielt anden akt blev lidt langtrukken, og der var mange pointer, der skulle afsluttes. Handlingen var lidt tynd i det. Manuskriptet, blev kun en ingrediens blandt flere, og scenografien overtog faktisk stykket og tog fokus fra historien. Til sidst skal nævnes, at sidder man på gulvet bagerst i salen, går man glip af noget af stykket. Ærgerligt!

 

Alt i alt vil jeg anbefale “Kongens fald”. Specielt for den visuelle oplevelse. Fire stjerner herfra.

 

Aarhus Teater: “Kongens fald” - en van(d)vittig visuel oplevelse overtog manuskriptet

 

Af: Johannes V. Jensen

Dramatisering: Henrik Szklany

Iscenesættelse & scenografi: Carlus Padrissa

Kostumedesign: Karin Betz

Lysdesigner: Ulrik Gad

Medvirkende: Joen Højerslev, Maria Rossing, Lila Nobel, Mikkel Becker Hilgart, Peter Christoffersen, Anne Plauborg, Jens Andersen, Alvin Olid Bursøe, Janus Elsig m.fl.

Spilledato: 10. jan til 9. feb.

Spilletidspunkter: Man-fre kl. 19.30. Lør kl. 16.00

Priser: Fre – lør: 160 – 390 kr. Man – tor: 115 – 345 kr.

Unge u/25 & studerende (man-tors): 60 kr.

Løssalgspris inkl. gebyr

Varighed: 2 timer og 20 min inkl. pause

Køb billet her

 

 

Del artikel

Andre læser også