Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Årsregnskabet for Aarhus Teater: Det bedste billetsalg i 10 år

Af anders@sommersangdigital.dk

Aarhus Teater kommer ud af sæson 2015/16 med et årsregnskab, der udviser det bedste billetsalg i over 10 år, et stigende aktivitetsniveau, sorte tal på bundlinien kombineret med et repertoire, der afspejler den kunstnerisk mangfoldighed, som den østjyske landsdelsscene er sat i verden for at levere. Det er hovedkonklusionen på årsregnskabet 2015/16, som netop er blevet godkendt på seneste bestyrelsesmøde. Teatrets direktion og bestyrelse vurderer resultatet som tilfredsstillende.

 

STØRSTE BILLETSALG I OVER 10 ÅR – knap 100.000 betalende gæster

Aarhus Teater fik i sæson 2015/16 et overskud på 360.000 kr. Teatrets egenkapital udgør dermed 10.7 mio. kr. pr. 30. juni 2016. Antallet af betalende gæster er steget fra 88.000 i sæson 2014/15 til 95.480 i sæson 2015/16 – altså en forbedring på 7.480 personer og det højeste antal i over 10 år på den østjyske landsdelsscene. Bestyrelsen betegner stigningen som meget tilfredsstillende. I sæsonen har teatret haft godt 114.000 besøgende til alle husets aktiviteter (forestillinger inklusiv Aarhus Teater EKSTRA-arrangementer, rundvisninger mm). Det er en forbedring på 7.511 i forhold til sæson 2014/15.

 

BØRN OG UNGE BOOM

Navnlig stigningen i tilstrømningen af unge under 25 år er steget markant. Godt 38.000 unge har købt billet til
Aarhus Teater i forsøgsprojektet Billigere end biffen med billetter til kun 50 kr. Læs mere om Billigere end biffen, der løber i sæsonerne 2015/16 og 2016/17.

 

ØGET AKTIVITETSNIVEAU

Der blev produceret væsentligt flere forestillinger i sæson 2015/16. Antallet af egenproduktioner var således 18 i modsætning til 13 det foregående år. Også antallet af gæstespil blev øget fra 4 til 9 forestillinger og omfattede publikum helt ned til 2 år og opefter.

 

FÆRRE BILLETINDTÆGTER

Billetindtægterne i sæson 2015/16 beløb sig til 13.1 mio. kr., hvilket er 700.000 kr. under budget og 2,9 mio. kr. lavere end sæsonen før. Sædebelægningen udgjorde 83% (forbedring p å3%). Værdibelægningen faldt fra 67% til 49%, hvilket er en naturlig følge af et øget salg af de billige ungdomsbilletter. En anden grund til lavere billetindtægter var et svigtende salg på musicalen Dig og mig for altid.

STORE SCENE TRÆKKER

Det er især Store Scene-forestillingerne – Imagine (John Lennon teaterkoncert), familieforestillingen Snedronningen og Christian Lollikes nyskrevne stykke Familien der kunne tale om alt, der har trukket det største publikum og udgør over halvdelen af det samlede billetsalg. Men også forestillinger på de mindre scener som Jane Austen-klassikeren Fornuft og følelse og Strindbergs Frøken Julie har bidraget til det fine billetsalg.

 

KUNSTNERISK MANGFOLDIGHED

Teaterdirektør Trine Holm Thomsen ser med tilfredshed tilbage på sin første sæson i chefsædet: Vi skal som landsdelsscene lave teater, der favner bredt samtidig med, at vi udvikler og vitaliserer scenekunsten. Det synes jeg bestemt, vi lever op til med vores forestillinger. Jeg vil især fremhæve, at vi på Store Scene udfordrede det klassiske familiedrama med Chrstian Lollikes nyskrevne stykke Familien der kunne tale om alt. Og jeg glæder mig meget over, at de unge i så stort et omfang finder vej til vores teater, de er med til at sikre, at teatret også har et stort publikum i fremtiden.

 

Henning Kærsgaard fortsætter: Jeg kan kun være tilfreds med, at vi har nået det største billetsalg på Aarhus Teater i over 10 år og at de unge udgør knap 40% af vores samlede publikum. Det er ret unikt. Og så kan jeg sagtens leve med, at vores værdibelægning falder, når flere og flere besøger os.

 

Bestyrelsesformand Peter Parbo siger afsluttende:  Aarhus Teater er inde i en god gænge. Vi producerer mere, vi har et godt tag i det østjyske publikum – og jeg er særligt tilfreds med, at det unge publikum strømmer ind. Vores billetindtægter er også tilfredsstillende og vi har en solid egenkapital. En sund økonomi er en forudsætning for, at vi kan udforske og udvikle scenekunsten, og det synes jeg, vi er godt i gang med.

 

 

Del artikel

Andre læser også