Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Yderst tilfredse patienter: AUH scorer højere end landsgennemsnittet

Af Ane Johanne Damgaard
Foto: Region Midtjylland
Foto: Region Midtjylland

Vi ved, at personalet på hospitalerne løber stærkt. Men alligevel ser vi gang på gang, at Aarhus Universitets Hospital ligger blandt de bedste, når det kommer til den oplevede tilfredshed blandt patienter.

Og igen i år har patienterne i Aarhus været yderst tilfredse med deres behandling. Det viser nye tal fra den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser 2023 (LUP).

I en pressemeddelse skriver Aarhus Universitetshospital, at de i alt 32.201 patienter og fødende på Aarhus Universitetshospital, som har deltaget i spørgeskemaundersøgelsen i løbet af 2023 faktisk er så tilfredse med deres indlæggelse eller besøg, at hospitalet ligger højere end landsgennemsnittet på mange af de spørgsmål, som patienterne stilles.

For patientgrupperne akut indlagte patienter og planlagt ambulante patienter ligger Aarhus Universitetshospital over landsresultatet på stort set alle de områder behandlingen måles på i spørgeskemaet.

Patienterne er særdeles tilfredse, når de spørges om deres samlede tilfredshed med deres indlæggelse/besøg. Her svarer 90% af planlagte ambulante patienter, 89% af planlagte indlagte patienter og 87% af akut indlagte patienter, at de i meget høj grad eller i høj grad er tilfredse med deres indlæggelse/besøg.

På nogle områder er tilfredsheden endda signifikant højere end sidste år. Det gælder f.eks. for de akut indlagte patienter, som giver udtryk for en endnu højere tilfredshed, når det handler om den information, de får under deres indlæggelse.

Fokus på den patientoplevede kvalitet

LUP er den største patienttilfredshedsundersøgelse i Danmark, og derfor er sygeplejefaglig direktør på Aarhus Universitetshospital Susanne Lauth også meget glad for patienternes feedback, som er en vigtig afspejling af den virkelighed, de oplever, når de er patienter på hospitalet.

“Resultaterne i årets LUP afspejler på fineste vis, hvad man hver dag ser i vores ambulatorier, klinikker, sengeafsnit og alle andre hjørner af vores fantastiske hospital, hvor vi møder vores patienter.

Patienternes tilfredshed er og skal være en af de vigtigste målestokke, vi bruger til at vurdere den samlede sundhedsfaglige kvalitet ud fra, og derfor er jeg meget stolt over den tilgang og imødekommenhed, som vores medarbejdere møder patienterne med.

Det er en virkelig vigtig og flot feedback, som patienterne giver i årets LUP. Og det i et år, hvor der har været meget omtale og pres på AUH i medierne.

Undersøgelsen giver os indblik i, hvad der virker og hvad vi skal fortsætte med at gøre mere af, men lige så vigtigt giver den indblik i, hvad vi kan justere for fremadrettet at gøre det endnu bedre. Især i de kommentarer som patienterne kan give, ligger der mange guldkorn på små og store ting, som kan forbedres,” fortæller hun.

Personalet er venligt og imødekommende

På tværs af alle patientgrupper i undersøgelsen har patienterne givet Aarhus Universitetshospitals personale topkarakter på spørgsmålet “Personalet er venligt og imødekommende”.

“Det er vigtigt, at mennesker mødes med omsorg og menneskelighed, når de kommer på AUH. Det er noget af det, medarbejderne får topkarakter for i undersøgelsen.

At møde det hele menneske og skabe en god relation patient og sundhedsfaglig imellem er en forudsætning for den høje faglige kvalitet på AUH, så det er rart at se vores medarbejdere blive anerkendt for netop de evner. Og så er det er vigtigt med venlighed og medmenneskelighed uanset, om det er i en akut situation eller et planlagt indgreb eller en undersøgelse.

På Aarhus Universitetshospital arbejder vi strategisk med den årlige LUP ved blandt andet at vælge specifikke indsatsområder ud fra det, vi lærer af patienternes besvarelser. Det sidste år har vi derfor haft ekstra fokus på emnerne kommunikation, kontinuitet, koordination og patientinvolvering,” siger Susanne Lauth.

Fakta om den landsdækkende undersøgelse

Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser omfatter fire delundersøgelser: LUP Somatik, LUP Akutmodtagelse LUP Fødende og LUP Psykiatri. Aarhus Universitetshospital deltager i de tre første undersøgelser:

LUP Somatik omfatter planlagt indlagte, akut indlagte og planlagt ambulante patienter fra somatiske hospitaler samt patienter, som har været behandlet på et privathospital efter reglerne om udvidet frit sygehusvalg.

LUP Akut ambulante omfatter akut ambulante patienter på landets akutmodtagelser og akutklinikker. LUP Fødende omfatter nybagte mødre, der har født på landets hospitaler. OBS der er med LUP 2022 indført et nyt undersøgelseskoncept, der betyder, at det ikke er muligt at sammenligne med tidligere års resultater.

Del artikel

Andre læser også