Elbilerne har endelig fundet vej
For 15-20 år siden hørte vi alle, at el-bilerne var på vej. Sågar at de ville overtage de traditionelle benzinbiler. Det skete ikke, i hvert fald ikke så hurtigt som spået. Men nu lader det alligevel til, at el-bilerne rent faktisk begynder at nærme sig benzinbilernes salg og popularitet.
Annoncørbetalt indhold leveret af: Elvvs.dk
Problemerne skulle først løses
Der var to store problemer med de nye og mere klimavenlige elbiler. Det første var, at det var svært at få en rækkevidde som var acceptabelt hos den brede befolkning. Det andet problem var Ladestander elbil. Det kan nemlig tage timevis at oplade en el-bil, hvorimod det tager få minutter at tanke en bil med benzin. Ja, det er rigtigt at strømmen til elbilerne er gratis på flere Laderstander elbil, men for mange er det stadigvæk ikke ventetiden værd. Det hjalp dog meget, da folk begyndte at Spar tid med en laderstander til hjemmet. Dette gjorde at folk kunne begynde at lade deres elbil om natten, så den var klar til dagens køretur. Regeringerne forsøgte i flere lande, herunder også Danmark, at skabe inciment til elbilerne, ved at give store rabatter på den ellers dyre afgift forbundet med køb af bil. Dette havde enorme effekter – særligt i Norge hvor der blev solgt hele 18.000 Tesla’er i 2019.
De store mærker er begyndt at deltage i legen
I de første mange år, faktisk fra 2008 til nu, var det primært Tesla der dominerede markedet indenfor elbiler. Tesla satsede alt på ren elektricitet, hvorimod flere andre store bilmærker fokuserede på hybridbilerne. Nu er flere af de store mærker, herunder Porsche med deres nyeste model Taycan, begyndt at for alvor konkurrere med Tesla. Tesla har dog haft et stort forspring, bl.a. indenfor deres Laderstander elbil. De har nemlig udbygget et stort netværk, som særligt Tesla brugere kan nyde godt af. Det kan godt svare sig at være den første.