Michelin-restauranter oplever bookingstorm
I kølvandet på Michelin-stjernerne oplever restauranterne en enorm bookingstorm, og i følge DinnerBooking kan den funklende stjerne betyde helt op til en femdobling af antallet af bookinger i restauranten.
“Det betyder rigtig meget for en restaurant at få en Michelin-stjerne, og der sker altid en markant stigning i antallet af bookinger”, fortæller partner i DinnerBooking, Peter Thygesen.
Første gang er vælter der ind
DinnerBooking håndterer mange af de nordiske michelin-restauranters bookinger, og har derfor flere gange oplevet effekten af, at en restaurant modtager en Michelin stjerne: “Når stjernerne bliver offentliggjort vælter det som oftest ind med bookinger på restauranterne – særligt på de restauranter, der modtager deres første stjerne”, forklarer Peter Thygesen.
“Folk sidder klar ved tasterne for at blive de første, der prøver de nye Michelin-restauranter”, fortsætter han.
Femdobling af bookinger
Tallene taler sit eget tydelige sprog: ”Der er en markant forøget interesse for en restaurant, som får sin første stjerne.
Det giver sig blandt andet udtryk i en femdobling i antallet af bookinger umiddelbart efter den opnåede stjerne”, forklarer Peter Thygesen.
Han uddyber:
”Tallet varierer naturligvis fra restaurant til restaurant – Vi har set en fremgang på op til 799% umiddelbart efter modtagelsen af den første Michelin-stjerne, mens gennemsnittet ligger på 498%”.
Fig 1. Når Michelin-stjernen afsløres, er der meget mere interesse for restauranten (den blå top) og interessen bliver ved med at være forøget over tid, sammenlignet med tiden før (den orange graf).