Ordet er frit: Sort uge for den kollektive trafik
Man skal fejre sine sejre. Dét har man åbenbart noteret sig hos Midttrafik, der onsdag morgen kunne lægge denne opsigtsvækkende meddelelse ud på Facebook:
“Letbane status – normal drift”.
Så er der da noget, der fungerer i det kaos, som Letbanen, Rutebilstationen, haltende IT-systemer og almindelig inkompetence i skøn forening har ophobet i Aarhus og omegn den seneste uge.
Vintertid? Det har ingen tænkt på…
Først var den gal med informationssystemerne, der lystigt meddelte, at Letbanen ikke var i drift, selv om den faktisk kørte. Ingen havde åbenbart tænkt over vintertid, hvilket ledte tankerne tilbage til årsskiftet 1999/2000, da en hel verden ventede på, om millioner af computere kunne forstå det tocifrede årstal “00”.
Det kunne de som bekendt. “Y2K”-katastrofen blev aldrig til noget. Alligevel kunne en banal fejl som denne komme bag på Letbanen anno 2019.
Kig forbi og se, om toget kører
Oven i denne fejl faldt en systemtest, der gjorde informationstavlerne så overflødige, at man måtte udstyre hvert enkelt tog med “manuel information” i forruden.
Det er fortsat ikke muligt at orientere sig om forsinkelser og aflysninger på forhånd, men kig da forbi stationen og se for dig selv, om toget kører.
Vinter? Det er vi ikke klar til
Og så blev det sørme koldt i vejret.
I de gode, gamle dage vidste man, at våde blade i efteråret og sne på skinnerne i vintersæsonen traditionelt og rutinemæssigt kom fuldstændig bag på DSB. Nu er fokus flyttet til Letbanen, som har problemer med at komme op ad stigningen på Randersvej i efteråret, og nu heller ikke kan køre, når termometeret rammer nulpunktet, og køreledningerne fryser til.
Midt på ugen meldtes problemet løst. Men det varede ikke længe. Fredag morgen var den gal igen. En løsning på problemet er bestilt hos leverandøren, men ankommer først til januar.
Hvad kan så ellers gå galt?
Rutebilstationen kan kollapse
Tja, man kan opdage, at Rutebilstationen midt i byen er i fare for at kollapse. Kommunen vidste det, fem dage før man orienterede lejeren, Midttrafik, og beordrede en rømning og afspærring af området, hvor betondækket under de tunge busser truer med at falde ned i den underliggende parkeringskælder.
Det har i sandhed ikke været nogen stor uge for den kollektive trafik i Aarhus.
Men i næste uge kører det nok igen. Måske.
Aarhus-historier synes at være blevet selvforstærkende. Hvis noget kan gå galt i offentlig planlægning og kunstnerisk udførelse, så går det ofte galt. Denne uge bekræfter teorien.