Hvorfor skriver vi kun positive anmeldelser?
Det korte svar er, at vi kun skriver om dem, der gør det godt – basta. Vi er, på Byens Spiseguide, en del gange blevet spurgt om, hvorfor vi ikke er mere kritiske og negative i vores anmeldelser. Måske på samme måde, som de er på de ældre og mere etablerede medier. Her kan konkurrenter og andre fryde sig over et spisested, som får en sviner og kun to lunkne stjerner eller kokkehuer. Hvordan vores kolleger, på både i de trykte og digitale medier gør og ikke gør, er uden for vores rækkevidde. Vi gør bare det, vi tror på – og mener er det rigtige.
På vores lille spiseguide anmelder vi ikke de spisesteder, som vi ikke synes, gør det godt. Så dem, vi skriver om, er dem, vi synes er gode og kan anbefale. Dem vi ikke skriver om – ja, dem anbefaler vi ikke.
Flere af vores læsere sætter pris på, at alle spisesteder er med i guiden, og at vi kritiserer dem, som ikke gør det godt nok. Altså bruge en absolut skala eller have mere fokus på det, som ikke fungerer. Men vi gider ikke al den negative kritik – og alle de efterfølgende slagsmål, men også begrundelser for den ene eller andet vi har skrevet. Det oplever vi sjældent, da de fleste af vores læsere er enige med os i det vi skriver om de gode spisesteder.
Opgør med pressens negative verdenssyn
Vi har valgt den konstruktive tilgang, hvilket betyder, vi kun skriver om dem, som vi mener, gør det godt. Dermed ikke sagt, at vi godt kan være mere kritiske i vores anmeldelser. Det er vi nu også, men det er klart, at det er de gode oplevelser, vi har fokus på.
- Vi skriver kun om dem, der gør det godt – altså de gode og dermed har vi jo begrænset vores kritik.
- Vores vurderinger bygger på flere besøg – altså ikke kun et besøg, men typisk to til tre besøg – gerne per år. Så det er ikke altid kun et besøg, som vores vurderinger bygger på.
- Vi kan ikke finde ud af at give stjerner – efter 3400 besøg på forskellige restauranter og caféer, synes vi ikke selv, at vi er gode nok til absolutte skalaer. Der er selvfølge en del sarkasme i det, men vi mener faktisk stjernesystemet er alt for diffus og subjektiv. Dem, der giver stjerner, er ikke altid gode nok, da sammenligningsgrundlaget til tider ofte er for spinkelt. Man kommer måske kun på den restaurant, man anmelder en gang hver fjerde år. Vi kunne aldrig finde på, at sætte en ung nyuddannet journalist, med ganske få restaurantbesøg på kontoen, til at anmelde for os. Man skal heller ikke være kok, eller vinnørd for at være en god anmelder. Det er totaloplevelsen, vi ser på, så erfaring og mange besøg er i vores øjne det absolut vigtigste. Dybest set bør en madanmelder ikke lave noget som helst andet end at anmelde mad.
- Oplevelser er individuelle. Det er svært at kloge sig på andres oplevelser. Man skal være varsom med, hvordan andre opfatter en restaurant eller for den sags skyld noget andet. Vi taler kun for os selv. Da vi bruger en meget stor del at vores fritid på spisesteder – vil vi, i al beskedenhed mene, at vi har opbygget et vis erfaring med restaurantbesøg.
- Bare i denne uge, har vi valgt ikke at skrive om en restaurant, en cafè og to takeaway-steder. Det må da være relativ kritisk. Vi sviner dem bare ikke til, da vi ikke mener, at det er vores opgave på den her guide.
- Vores tilgang er, at man skal spise ude i byen så meget som muligt – helst en fem til syv gange om ugen. Det er ligesom at smage vin. Det er via træning og mange restaurantbesøg, at man bliver god til at vurdere mad, vin, restauranter, betjening, atmosfære, personalet, specielle unika, er restauranten ren og pæn osv.
- Byens Spiseguide er blot et lille garageprojekt, som udsprang af at fortælle om gode, og til tider, anderledes oplevelser på spisesteder i Aarhus. Vi havde ikke i vores vildeste fantasi forestillet os, at vores site ville blive så besøgt, som tilfældet er. Vi har over 35.000 besøg på vores guide per måned – og ligger nummer et i google, på en del relevante søgeord.
Indtil videre fortsætter vi med at skrive, som vi gør – og om dem der gør det godt – så derfor vil tonen og sproget stadigvæk være sober og positiv. De dårlige oplevelser og den negative kritisk undlader vi indtil videre at beskæftige os med. Vi lukker ikke øjnene for den, men dropper ganske enkelt bare at skrive om de spisesteder, som ikke gør det godt – set med vores øjne. Hvis vi får kritik fra vores læsere vedrørende et spisested, som vi har anbefalet, så kontakter vi det pågældende sted og konfronterer dem med kritikken. Efterfølgende spiser vi der en, eller flere gange, for at, med egne øjne, vurdere om det stadigvæk er et sted, som vi vil anbefale.
Håber stadigvæk I vil bruge Byens Spiseguide, selvom vi ikke er helt så negativ.