Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Sådan klarer møbelbutikker i Aarhus sig igennem Coronakrisen

Af Annoncør

Coronakrisen har ramt os alle hårdt, men få er så hårdt ramt som detailhandlen. Fra nedlukninger til faldende indtægter, krisen har ramt hårdt. Men i mørket må man også se fremad, og få steder har der været så meget innovation og nytænkning som i de aarhusianske møbelbutikker. Men hvad ligger bag denne innovation, og hvordan ser de frem til at klare sig igennem krisens sidste par måneder?

Krisen kort fortalt

Det kommer nok ikke som en nyhed for nogen, at hele Danmark har været ramt af Coronakrisen i nu godt og vel et år. Det har været et år præget af ikke at kunne se hinanden, at måtte holde afstand til de nærmeste og aflyse forskellige events på kryds og tværs.

Mens mange har kunnet arbejde hjemmefra, har flere butikker ikke altid kunnet gøre det samme. Lockdowns både i foråret og igen fra omkring jul har været hårde for butikkerne, der trods statens hjælpepakker har haft hårde tider igennem Coronaen.

Også når der har været åbent har det ofte været svært, herunder særligt for møbelbutikkerne i Aarhus. Aarhus har altid ikke blot tiltrukket aarhusianere til dens shopping-muligheder, men har under normale vilkår kunnet tiltrække mange folk udefra samt turister, noget der ikke altid har været til at regne med i det forgangne år.

Klik og hent

En af de helt store redninger for mange butikker i detailhandlen, særligt her i anden runde af lockdown, har været klik og hent, eller click and collect som det også kaldes. Konceptet er simpelt. Du bestiller online og kan så afhente i butikken uden at skulle bekymre dig om at være hjemme på det rette tidspunkt for pakkelevering.

På denne måde har selv mindre butikker, herunder møbelbutikker, virkelig kunnet få sat gang i deres onlinesalg, samtidig med at man har kunnet sende folk forsvarligt på arbejde, og yde en smule kundeservice her i den svære tid. Dette har for mange butikker været en kærkommen mulighed for at bevare en smule salg igennem nedlukningen.

Forholdsregler og sikre forhold

Et af de største punkter på dagsordenen for butikker da landet genåbnede i sommeren efter første nedlukning, var at sikre ordentlige forhold i butikkerne. Nu hvor vi står overfor endnu en genåbningsperiode, vil dette igen komme tilbage i takt med at vi balancerer mellem genåbning og at holde smitten nede det sidste stykke tid.

I sommers var det sprit, afstand og senere mundbind der var det helt store, og dette bliver også centralt for denne omgang af genåbning. Flere steder sætter man også ekstra personale af til at sikre, at butikkerne ikke bliver for overfyldte, når Aarhus igen åbner. Dette består ofte i personale specifikt dedikeret til at kontrollere antal kunder i butikken overholdes.

Branchens egne hjælpepakker

Det er ikke kun staten der har sat ind for at holde hånden under diverse møbelbutikker. Også branchen selv og flere butikskæder står sammen i deres kamp for at komme så godt som muligt igennem Corona.

In2House der er et kædecenter for og ejet af de to frivillige møbelkæder Danbo og Møblér, har blandt andet været ude og afsætte 30 millioner i ”hjælpepakker” for at sikre butikkernes likviditet, og dermed skærme dem mod for store udfordringer på den korte bane.

Møblér-kæden specifikt har yderligere sikret, at de individuelle butikkers betaling af kædeydelser som for eksempel markedsføring reduceres, uden at der skrues ned for eksponering af kædens og dens brand.

Sammen er man stærk

Også på tværs af kæder må branchen stå sammen. I takt med at mere og mere af landet genåbnes, vil der blive kamp om hvor forbrugernes penge ryger hen i samfundet. Mange har haft færre udgifter på grund af sparede rejser og mindre forbrug af luksusvarer.

Her kan der hurtigt opstå et ræs om at åbne hurtigt, men for møbelbutikker i Aarhus kan det være smart at tænke i fællesskab. En sikker og stabil genåbning vil give forbrugerne tilliden til møbelbranchen tilbage, og dermed sikre en succesfuld genåbning, mens det modsatte kan være en risiko i form af tabte kunder til bilforhandlere og lignende.