Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Værtskab går aldrig af mode: Brasserie Belli holder fast i rødderne – men hvorfor? 

Af Line Ingwar Karlsen

I over 25 år har Brasserie Belli ligget i Frederiksgade 54. Vel at mærke med de samme ejere. Trine Belli og Ronald Dijkstra er parret og ejerne bag Brasserie Belli. Alt er ved det gamle, og restauratørerne lader sig ikke uden lige hoppe på tidens modeluner. Belli startede dybt forankret i det franske køkken, og sådan er det stadigvæk. Med tiden er der kommet lidt danske retter på menukortet. 

 

Vi er på Aarhus Update begyndt at sætte mere fokus på de restauranter og spisesteder, som har nogle år på bagen. Dem, som har erfaring og historie. Forleden var det Carlton, vi skrev om. Nu er turen kommet til Brasserie Belli. 

 

En restaurant hvor alle har råd til at spise

Belli har altid haft det princip, at maden skal være god, men stadigvæk til priser som de fleste har råd til. Menukortet er fransk inspireret i dag. I starten var det mere kød med sovs og kartofler eller pastasalat, der var det store hit, den samme med clubsandwichen. Sådan er det ikke mere. Ifølge Trine Belli var gæsterne ikke så bevidste om, hvad de spiste dengang. Det er de til gengæld i dag, hvor kravene fra gæsterne er markant større. Det skyldes måske, at det er blevet mere almindeligt at gå ud at spise, og flere og flere gør det. Ud over det, så er der også kommet fem gang så mange spisesteder, hvilket gør, konkurrencen er blevet større. 

 

Inspiration fra Lise fra Munkestuen

Ifølge Trine Belli og Ronald Dijkstra er værtskab en vigtig og til tider lidt overset disciplin. De er yderst enige om, at den gode vært giver tryghed hos gæsterne. Man må aldrig undervurdere, hvor meget det betyder, at restauratøren/værten selv er til stede. Det oplevede parret hos den karismatiske Lise Poulsen, som drev Munkestuen på Klostertorvet. Ronald fortæller begejstret om det, for hendes måde at være vært på fascinerede dem. Her var personlighed ud over alle grænser, og Lise snakkede med alle gæsterne. Her var altid dagens ret, og menukortet var ikke stort. Men maden var altid god, og hvis gæsterne ikke kunne lide Lises og kokkens mad, så kunne de bare gå igen. Det var der efter sigende ingen, som benyttede sig af.

 

Værtskabet hos Belli i dag er dybt inspireret af Munkestuen, selvom der er sket meget på restaurantscenen i Aarhus, siden Munkestuen lukkede sidst i 90’erne. Men den gode værtsrolle lever stadigvæk i bedste velgående, selv om der bliver færre og færre restauratører, som selv er i deres restauranter. Sådan er det. 

 

Hvordan tackler man den kritiske gæst?

Som før nævnt er der kommet flere gæster, og dermed flere kritiske gæster end der var, da vi startede, fortæller Trine Belli. Kravene er større til restauranterne i dag. Med de sociale mediers ankomst er blevet nemmere at svine restauranterne til. Ofte sker det i et uanstændigt sprog, og kritikken er ikke altid seriøs og brugbar. Det er jo omkostningsfrit, at kritisere en restaurant, og en stor del, af den kritik gæsterne giver restauranterne, kunne jo været undgået, hvis de havde sagt det til tjeneren, mens de var på restauranten.

 

Før i tiden sagde gæsterne deres kritik direkte os, og vi kunne snakke om det. Det er svært på bl.a. TripAdvisor, da det ikke bliver konkret. Så de kritiske gæster har vi ikke så mange af fysisk i dag, og hvis der skulle være kritik, så snakker vi stille og roligt om det. Det er jo meget forskelligt, hvad gæsterne har af krav til os, og dermed også kritik, fortæller Trine Belli.

 

Det er lysten, som driver værket

I dag er Belli mere en moderne bistro, end vi er et brasserie, fortæller Trine Belli. Det gør, vi er nede på jorden, og vi skaber en afslappende stemning. Det må ikke være for stift. I princippet, kunne den lige så godt hedde Bistro Belli, men hun og Ronald Dijkstra er enige om, at de er glade for navnet, Brasserie Belli. Restauratørparret elsker stadigvæk deres job, og selvom det er en hård branche, og indtjeningen ikke altid står mål med de mange timer, der lægges i arbejdet, så er de enige om at fortsætte, så længe passionen for restauranter er der. Og den lever i bedste velgående. 

 

Hænger prisniveauet sammen med god betjening?

En del vil nok mene, at jo højere pris man betaler på en restaurant, jo højere og bedre betjening kan man forvente. Modsat, kunne man også sige, at hvis maden har en lav pris, så kan man heller ikke forvente en god betjening, og nogen stor faglighed i jobbet. Trine Belli mener ikke, man kan sige det. En gæst skal have en god og nærværende betjening, vejledning og ikke mindst føle sig hjemme, uanset hvad prisen måtte være. Sådan har det altid været på Belli, også selv om prisniveauet har et sympatisk niveau. Vores serviceniveau skal altid være personligt, og det hænger ikke sammen med priserne på vores mad og drikke. 

 

Hvordan er det at være par og arbejde sammen?

Det er normalt ikke noget, vi tænker over, fortæller Ronald Dijkstra. Vi deler tingene op. Ansvarsområderne er delt op, og det fungerer rigtig fint. Vi er gode til at supplere hinanden, og Trine har jo begge ben på jorden, mens jeg mere er den utålmodige og får en masse idéer. Vi har aldrig rigtig fri fra arbejde. Men det er ikke hårdt. Det er en livsstil. Vi elsker branchen, og vil heller ikke undvære den, så derfor tænker vi ikke så meget over det, med mindre en som dig spørger om det.

En stor del af personalet har været her i mange år, og vi har ikke den store udskiftning, hvilket gør, at vi arbejder lige så meget sammen med dem, som med hinanden. Vi snakker meget om tingene, og der har aldrig været den store uenighed om, hvordan Brasserie Belli skulle drives. 

 

Vi napper 25 år mere

Vi er klar til 25 år mere med Belli, fortæller Ronald med et stort smil på læben. Jeg er ikke i tvivl om, at restauratørparret elsker Brasserie Belli, og restauranten er mere velbesøgt og populær end nogensinde før. Betjeningen er den samme, og værtskabet er blevet moderne igen. Det tegner godt for restauranten i Frederiksgade. Her holder de stadigvæk ved de gamle dyder. De virker, og der er ingen grund til at ændre på det. 

 

Brasserie Belli

Frederiksgade 54
8000 Aarhus C
Email: belli@belli.dk
Telefon: +45 86 12 07 60

Link til hjemmeside